PdF:SPAMK_S4g2 Special.: spec. andragogika 2 - Informace o předmětu
SPAMK_S4g2 Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením 2
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/0/40. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kateřina Sayoud Solárová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zvládnutí problematiky andragogiky na teoretické rovině. Na konci kurzu by studenti měli znát: Klasifikace pohybových vad - obrny, deformace, amputace. Charakteristika jednotlivých druhů postižení a jejich vliv na vývoj, edukaci a pracovní uplatnění osob. Ucelená rehabilitace osob s tělesným postižením. DMO - etiologie, formy DMO, DMO jako kombinované postižení. Speciálně pedagogická diagnostika somatopedická. Mentální postižení v kombinaci s tělesným postižením. Klasifikace vad zraku. Poradenství zrakově postižených (střediska rané péče, př. raná péče pro rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižení, SPC, tyfloservis). Metodika výuky na školách pro žáky s vadami zraku (specifika), práce s PC. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Mentální postižení v kombinaci se zrakovým postižením. Edukace osob hluchoslepých. Kombinované vady, předmět, etiologie, klasifikace. Výchova a vzdělávání jedinců s více vadami, metody výchově vzdělávací práce, bazální stimulace, komprehensivní rehabilitace, vzdělávací program rehabilitačních tříd základní školy speciální, speciální školy pro žáky s více vadami, ústavy sociální péče, poradenství. Okruhy 1. Klasifikace pohybových vad 2. Vliv jednotlivých druhů tělesného postižení na vývoj, edukaci a pracovní uplatnění osob s tělesným postižením 3. Ucelená rehabilitace osob s tělesným postižením 4. Klasifikace zrakového postižení. 5. Vliv jednotlivých druhů zrakového postižení na vývoj, edukaci a pracovní uplatnění osob se zrakovým postižením 6. Poradenství osob se zrakovým postižením 7. Vymezení pojmu těžké tělesné postižení, etiologické faktory. 8. Východiska a perspektivy intervence u těžce postižených 9. Cíl, úkoly a principy edukace u osob se souběžným postižením více vadami. 10. Proces a metody edukace u osob se souběžným postižením více vadami. 11. Materiální a technické prostředky edukace. 12. Variabilita vývoje u osob se souběžným postižením více vadami. 13. Speciálně pedagogická diagnostika u osob se souběžným postižením více vadami. 14. Intervenční opatření, sestavení IVP, aspekty při edukaci. 15. Specifika edukace u osob s těžkým a souběžným postižením více vadami. 16. Rodiče osob s těžkým postižením. 17. Snoezelen (obsahové zaměření, vybavení, kompenzační a stimulační pomůcky). 18. Koncept bazální stimulace.
- Osnova
- Vymezení terminologie, edukace, intervence a poradenství v oboru psychopedie v kontextu kombinovaného postižení. Vymezení terminologie, edukace, intervence a poradenství v oboru somatopedie v kontextu kombinovaného postižení. Vymezení terminologie, edukace, intervence a poradenství v oboru oftalmopedie v kontextu kombinovaného postižení.
- Literatura
- Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, video, diskuse, praktické ukázky
- Metody hodnocení
- Seminární práce. Písemný test (úspěšnost min. 65%).
- Informace učitele
- Literatura: BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3. HORŇÁKOVÁ, M. Liečebná pedagogika. Bratislava: KU, 1999 JESENSKÝ, J. Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8. KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-7216-051-6. KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1. KREJČÍŘOVÁ, O, a kol. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha : Rytmus, 2005. ISBN 80-903598-1-7. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha : TECH-MARKET, 1996. KUBOVÁ, L. Piktogram y- metodická příručka. Praha : TECH-MARKET, 1997. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I. a II. Olomouc: UP, 1988 LUDÍKOVÁ, L., MALEČEK, M. Tyflopedie III. Olomouc: UP, 1991 LUDÍKOVÁ, L. SOURALOVÁ, E. Hluchoslepota. Základy znakové řeči pro hluchoslepé. Úprava prostředí pro výchovu a vzdělávání hluchoslepých. Olomouc: UP, 1999 LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-256-1. KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-58-8. MERTIN, V. Individuálně vzdělávací program. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-033-4. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. PIKÁLEK, Š. Výchovná a pracovnorehabilitačná činnost u ťažko mentálne postihnutých. Bratislava : Sapientia, 2004. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PIPEKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. (ed.)Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4. POŽÁR, L. Psychologia osobnosti postihnutých. Bratislava : UK, 1997. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997, 2000. Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. ŠVARCOVÁ, I. Příprava mládeže s těžším mentálním postižením na trhu práce. Praha : TECH-MARKET, 1996. ISBN 80-902134-4-8. ŠVARCOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým a zdravotním postižením. III. Právo na vzdělávání. Kutikulární aspekty podpory. Praha : IPPP ČR, 2001. TEPLÁ, M. Přípravný stupeň pomocné školy. Praha : TECH-MARKET, 1999. ISBN 80-86114-28-7. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178214-9. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5. VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia, 2001. VAŠEK, V. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava : SPN, 1992. VAŠEK, V. Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia, 1999. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým a zdravotním postižením. I. Základní informace. II. Metoda bazální stimulace. Praha : IPPP ČR 2001. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým a zdravotním postižením. Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-030-3. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0 VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/SPAMK_S4g2