SPAMK_S4g2 Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením 2

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 9 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 18. 11. 7:30–14:40 učebna 21, Pá 9. 12. 7:30–14:40 učebna 21, Pá 16. 12. 7:30–14:40 učebna 39
Předpoklady
SPAMK_S4g1 Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1
Speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je prohloubit znalosti o možnostech podpory a intervence u dospělých osob s postižením, zejména s těžkým postižením a získaným postižením, osvojit si znalosti o procesu stárnutí a podpoře stárnoucích osob, o profilu a kompetencích pracovníků v této oblasti.
Osnova
  • Proces stárnutí, specifika práce se stárnoucími osobami, vzdělávání seniorů, celoživotní vzdělávání
  • Roztroušená skleróza
  • Paliativní péče, hospic
  • Pracovníci v sociální a speciálně pedagogické oblasti, profil, kompetence
  • Syndrom pomocníka
  • Koma, koma vigile, péče a podpora lidí po traumatech mozku
  • Dospělý jedinec s vrozeným/získaným zdravotním postižením, možnosti péče a podpory, integrace, vliv postižení na život
  • Demence, vymezení, dělení, Alzheimerova nemoc, možnosti péče a podpory
  • Parkinsonova nemoc
  • Metoda validace
  • Duševní onemocnění, možnosti podpory, služby pro jedince s duševním onemocněním
  • Alternativní a augmentativní komunikace – specifika práce s dospělými a staršími jedinci, specifika práce při narušení komunikace po získaném postižení
  • Psychoterapie
  • Strategie práce s dospělými lidmi s postižením v institucionální péči
Literatura
    povinná literatura
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie, Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Martin VRUBEL, Petr KOPEČNÝ, Lenka DOLEŽALOVÁ a Miroslava BARTOŇOVÁ. Speciální andragogika. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-254-3. info
  • SVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. Sedmé, doplněné vydání. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011, 149 stran. ISBN 9788071955801. info
  • SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-312-9. info
  • VYMĚTAL, Jan. Úvod do psychoterapie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2003, 262 stran. ISBN 8024702533. info
  • HOWLIN, Patricia. Autismus u dospívajících a dospělých : cesta k soběstačnosti. Edited by Miroslava Jelínková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 295 s. ISBN 8073670410. info
    doporučená literatura
  • PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 272 s. ISBN 978-80-210-6306-8. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 8071788023. info
Výukové metody
aktivní diskuse na seminářích, video, čtení, domácí práce
Metody hodnocení
seminární práce s odevzdáním do předem daného termínu, písemný test, ústní zkouška
Informace učitele
Doporučená literatura: ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2. EMERSON, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1. GÉRINGOVÁ, J. Pomáhající profese. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-394-3. GRUSS, P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN 80-210-3204-9. JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-041-8. LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M. Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-569-7. MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4. PIDRMAN, V. Demence. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1490-5. PÖRTNER, M. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-582-0. ROTH, J., SEKYROVÁ, M., RŮŽIČKA, E. et al. Parkinsonova nemoc. Praha: MAXDORF, 2005. 3. vydání. ISBN 80-7345-044-5. SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9. SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka – Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-X. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1318-5. VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0253-3.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2019.