SZ7MP_ODI2 Seminář k obecné didaktice

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (cvičící)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
PhDr. Světla Klapilová, CSc. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7MP_ODI2/01: Út 14:20–15:05 učebna 38, S. Klapilová
SZ7MP_ODI2/02: Út 15:15–16:00 učebna 38, S. Klapilová
SZ7MP_ODI2/03: Út 16:10–16:55 učebna 38, S. Klapilová
SZ7MP_ODI2/04: Út 17:05–17:50 učebna 38, S. Klapilová
SZ7MP_ODI2/05: Čt 13:25–14:10 pracovna doktorandů, S. Klapilová
SZ7MP_ODI2/06: Čt 14:20–15:05 pracovna doktorandů, S. Klapilová
SZ7MP_ODI2/07: Čt 15:15–16:00 pracovna doktorandů, S. Klapilová
SZ7MP_ODI2/08: Čt 16:10–16:55 pracovna doktorandů, S. Klapilová
SZ7MP_ODI2/09: Čt 17:05–17:50 pracovna doktorandů, S. Klapilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seminář k obecné didaktice. Kurikulární dokumenty. Výukové strategie. Příprava na vyučovací hodinu. Analyza a hodnocení vyučovací hodiny. - vyjadřovat rozhodnutí o situacích, vztahujících se ke sledované disciplíně na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé skutečnosti - interpretovat získané vědomosti - aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi - interpretovat aktuální problémy pedagogiky - použít informace o těchto problémech k větší informovanosti učitelů
Osnova
  • Moderní didaktika. Obsah vzdělání. Vzdělávací proces. Didaktické principy. Výukové metody. Formy výuky. Evaluace výuky. Učební pomůcky a moderní média. Management výuky.
Literatura
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 90 s. ISBN 8021013656. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.vuppraha.cz/soubory/RVPZV_2007-07.pdf
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. http://www.vuppraha.cz/soubory/RVPG-2007-07_final.pdf
Výukové metody
- teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problému a samostatným zpracováním seminární práce
Metody hodnocení
Zápočet - seminární práce v rozsahu 5 stránek, kterou student odevzdá v tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu - prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání 10 minut - pravidelná docházka studenta na seminář
Informace učitele
Indoviduální didaktický projekt vypracuje každý student podle pokynů vedoucího semináře.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.