PdF:SZ7MP_ODI2 Seminář k obecné didaktice - Informace o předmětu
SZ7MP_ODI2 Seminář k obecné didaktice
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Vladimíra Neužilová (cvičící)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Janko, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ7MP_ODI2/01: Út 15:45–16:30 učebna 42, V. Neužilová
SZ7MP_ODI2/02: Út 14:50–15:35 učebna 24, V. Neužilová
SZ7MP_ODI2/03: St 12:05–12:50 učebna 38, V. Neužilová
SZ7MP_ODI2/04: St 11:10–11:55 učebna 37, V. Neužilová
SZ7MP_ODI2/05: Po 7:30–8:15 učebna 41, J. Šťáva
SZ7MP_ODI2/07: St 12:05–12:50 učebna 51, J. Trna, E. Trnová
SZ7MP_ODI2/08: St 9:20–10:05 učebna 51, J. Trna, E. Trnová
SZ7MP_ODI2/09: St 12:05–12:50 učebna 37, J. Nehyba
SZ7MP_ODI2/10: St 9:20–10:05 učebna 41, J. Nehyba
SZ7MP_ODI2/11: Po 14:50–15:35 učebna 42, P. Knecht
SZ7MP_ODI2/12: Po 15:45–16:30 učebna 42, P. Knecht
SZ7MP_ODI2/13: Út 9:20–10:05 učebna 51, T. Janko
SZ7MP_ODI2/14: Út 8:25–9:10 učebna 51, T. Janko
SZ7MP_ODI2/15: Út 17:35–18:20 učebna 34, A. Bendová
SZ7MP_ODI2/16: Út 18:30–19:15 učebna 42, A. Bendová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Iniciovat, podporovat a rozvíjet profesní vidění, vědění a jednání budoucích učitelů.
- Osnova
- 1. Úvod do studia didaktiky 2. Vzdělávací a kurikulární politika 3. Vzdělávací a školský systém, škola jako učební prostředí 4. Vzdělávání, vzdělání, vzdělanost: pojetí, cíle, obsahy 5. Cíle a obsahy vzdělávání a jejich transformace 6. Učebnice a další didaktická média 7. Výuka: vyučování a učení 8. Organizace a řízení třídy 9. Učební úlohy: pohledy z mezinárodních srovnávacích výzkumů 10. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí 11. Analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality
- Literatura
- povinná literatura
- PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK a Petr KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 173 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2. info
- • Janík, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), 5–32.
- doporučená literatura
- • Štech, S. (1994). Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 44(4), 310-320.
- • Kansanen, P. (2004). Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii: problémy klíčových pojmů a jejich překladu. Pedagogika, 54(1), 48-57.
- • Mareš, J. (2009). Edukace založená na důkazech: Inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, 59(3), 232-258.
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
- PETTY, Geoffrey. Evidence-based teaching : a practical approach. 2nd ed. Cheltenham: Nelson Thornes, 2009, v, 378. ISBN 9781408504529. info
- • Harbo, T. (1991). Humanizace vzdělávání a současné teorie kurikula. Pedagogika, 41(3), 247–255.
- Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Edited by Jaroslav Kalous - Arnošt Veselý. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 172 s. ISBN 9788024612607. info
- • Walterová, E. et al. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. I. a II. díl. Brno: Paido.
- • Skalková, J. (2005). Rámcové vzdělávací programy – dlouhodobý úkol. Pedagogika, 55(1), 4-25.
- • Janík, T., Knecht, P., Najvar, P., Píšová, M., & Slavík, J. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: výzkumná zjištění a doporučení. Pedagogická orientace, 21(4), 375–415.
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- • Slavík, J. (2003). Autonomní a heteronomní pojetí školního hodnocení - aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika, 53(1), 5-25.
- • Švaříček, R. (2011). Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 16(1), 9-46.
- • Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích. Od virtuálních hospitací k videostudiím. Praha: NÚV.
- • Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204.
- Výukové metody
- Diskuse, práce s textem, řešení problémů, kritické myšlení, skupinová výuka, samostatná práce.
- Metody hodnocení
- Pro ukončení předmětu jsou v semestru předepsány průběžné kontroly, jejichž výsledky jsou započítávány do závěrečného hodnocení. Odevzdání seminární práce v rozsahu 5 stránek vypracované dle pokynů vyučujícího. Prezentace zvoleného seminárního úkolu (10 minut).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/SZ7MP_ODI2