PdF:ZS1BP_RRD5 Řečové dovednosti 5 - Rj - Informace o předmětu
ZS1BP_RRD5 Řečové dovednosti 5 - RJ
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Kyselová - Předpoklady
- Zvládnutí učiva předmětu ZS1BP_RRD4.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je důkladné praktické procvičení teoretických poznatků z RGR3. tj. průběžné upevňování teoretických znalostí o jednotlivých probíraných slovních druzích a o jejich gramatických kategoriích. Procvičování je realizováno v sadách cvičení. Jednotlivé jevy jsou v rámci češtiny a ruštiny vzájemně konfrontovány, je přihlédnuto k roli interference v procesu osvojování si cizího jazyka. V jednotlivých seminářích se v průběhu semestru nejprve vychází ze základních teoretických pravidel ruské morfologie, teprve pak se přechází k jevům a pravidlům (a výjimkám z nich), které obvykle působí nesnáze studujícím, s cílem odstranit vliv negativní interference. Seminář si zároveň klade za cíl přispět k rozšíření slovní zásoby v oblasti současného ruského jazyka s přihlédnutím ke slovům a výrazům z každodenního života. V hodinách je též cyklicky prověřováno zvládnutí učiva předchozích dvou semestrů formou shrnujících písemných cvičení. Nedílnou součástí studia je i samostatná práce studentů a procvičování v rámci domácí přípravy.
- Osnova
- 1. Kategorie vidu. Tvoření vidových korelací. 2. Kategorie času. Rozkazovací způsob. Podmiňovací způsob. 3. Slovesa pohybu. 4. Slovesné tvary neurčité: příčestí. 5. Slovesné tvary neurčité: přechodníky a jejich morfologické kategorie. 6. Dílčí písemná práce 1. až 5. téma. Příslovce a predikativy, jejich slovnědruhová charakteristika. Stupňování příslovcí. 7. Předložky. Slovnědruhová, lexikálně-sémantická, syntaktická charakteristika ruských předložek. 8. Slovotvorná charakteristika ruských předložek. 9. Spojky. Slovnědruhová, funkčně syntaktická charakteristika spojek. 10. Citoslovce. Slovnědruhová a slovotvorná charakteristika. 11. Částice. Funkčně syntaktická charakteristika částic. 12. Dílčí práce 6. až 11. téma. Shrnutí učiva. 13. Zápočtový test z učiva celého semestru. 14. Udělení zápočtu.
- Literatura
- GLAZUNOVA, O. I. Grammatika russkogo jazyka v upražnenijach i kommentarijach. Morfologija. Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2000, 424 s. ISBN 5-86547-136-8.
- GRENAROVÁ, Renée. Morfologie ruštiny v přehledech a cvičeních. Podstatná jména. Brno: PdF MU, 2005, 88 s. ISBN 80-210-3625-7. info
- MISTROVÁ, Veronika, Danuše OGANESJANOVÁ a Jelena TREGUBOVÁ. Cvičebnice ruské gramatiky :12000 příkladů s řešením na protější straně. 1. vyd. Praha: Polyglot, 2004, 569 s. ISBN 80-86195-29-5. info
- GLAZUNOVA, Ol'ga Igorevna. Davajte govorit' po-russki :učebnoje posobije po russkomu jazyku dlja inostrancev. 3-e izd. ispr. Moskva: Russkij jazyk, 2000, 336 s. ISBN 5-200-02827-2. info
- BALCAR, Milan. Ruská gramatika v kostce. Vyd. 1. Praha: Leda, 1999, 125 s. ISBN 80-85927-56-X. info
- DOLEŽELOVÁ, Eva a René GRENAROVÁ. Překladová cvičení z ruského tvarosloví : s klíčem. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 79 s. ISBN 80-210-1881-X. info
- BALCAR, Milan. Klíč ke Sbírce cvičení k ruské gramatice. Edited by Milan Balcar. V Praze: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1996, 78 s. ISBN 8070792353. info
- BALCAR, Milan. Sbírka cvičení k ruské gramatice. V Praze: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1996, 99 stran. ISBN 8070793074. info
- BALCAR, Milan. Ruská gramatika v kostce. Vydání první. V Praze: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1995, 79 stran. ISBN 8070791381. info
- ČÁRA, Vladimír, Milan BALCAR a Jarmila LADMANOVÁ. Ruská mluvnice pro střední školy. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 197 s. info
- Výukové metody
- V průběhu studia vypracovávají studenti domácí úkoly a v rámci samostatné práce lexikální cvičení, slohové práce. Studenti pracují individuálně a podílí se také na skupinových projektech. Průběžně čtou ruské texty. Diskuse, prezentace.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Docházka a aktivita ve výuce.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Doporučuji pravidelnou průběžnou přípravu na hodiny a samostatnou práci.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/ZS1BP_RRD5