CJ2BP_LPM1 Literatura pro mládež 1

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ2BP_LPM1/01: Po 18:00–19:40 učebna 51, N. Sieglová
CJ2BP_LPM1/02: Po 12:30–14:10 učebna 62, N. Sieglová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti jsou vedeni k analyzování četby, formulování hodnotících kritérií ve vztahu ke specifice literatury pro mládež. Kromě tradičních pohledů na literaturu pro děti a mládež jsou naznačovány problematické okruhy. Studenti se seznámí se základními pojmy a teoretickými otázkami literatury pro děti a mládež, poté budou teoretické znalosti využity při rozboru literárních děl, zvláště těch, která vstoupila do kontextu naší literatury pro děti v posledním desetiletí. Studenti se budou umět orientovat se v žánrové problematice, analyzovat literární dílo s ohledem na specifika dětské literatury a orientovat se v současných vývojových trendech.
Osnova
  • - základní pojmy a funkce literatury pro děti a mládež - obsahová struktura - žánrová skladba - dětský čtenář a dětské čtenářství - dětský aspekt - problém triviality v literatuře pro mládež - česká a překladová literatura pro děti a mládež po roce 1989 - nejdůležitější žánry dětské literatury - nejdůležitější náměty literatury pro děti a mládež
Literatura
  • dále viz literatura předmětu Kapitoly z literatury pro mládež
  • SIROVÁTKA, Oldřich. Literatura na okraji. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1990, 98 s. ISBN 80-202-0122-X. info
  • ČAPEK, Karel. Marsyas, čili, Na okraj literatury (1919-1931). Vyd. 4., v ČS 1. Praha: Československý spisovatel, 1971, 185 s. info
Výukové metody
Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury pro mládež a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Seminární práce, aktivní účast na seminářích a přednesení referátu jsou prerekvizity k připuštění ke zkoušce. Zkouška je zaměřena na znalost historie LMP a na současný stav české dětské literatury. Prověřována bude také četba primární a sekundární literatury. Ukončení: ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.