PdF:CJ2BP_LPM1 Literatura pro mládež I - Informace o předmětu
CJ2BP_LPM1 Literatura pro mládež 1
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ2BP_LPM1/01: St 16:40–18:20 učebna 62, N. Sieglová
CJ2BP_LPM1/02: Čt 17:35–19:15 učebna 60, N. Sieglová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Cíle předmětu
- Studenti jsou vedeni k analyzování četby, formulování hodnotících kritérií ve vztahu ke specifice literatury pro mládež. Kromě tradičních pohledů na literaturu pro děti a mládež jsou naznačovány problematické okruhy. Studenti se seznámí se základními pojmy a teoretickými otázkami literatury pro děti a mládež, poté budou teoretické znalosti využity při rozboru literárních děl, zvláště těch, která vstoupila do kontextu naší literatury pro děti v posledním desetiletí. Studenti se budou umět orientovat se v žánrové problematice, analyzovat literární dílo s ohledem na specifika dětské literatury a orientovat se v současných vývojových trendech.
- Osnova
- - základní pojmy a funkce literatury pro děti a mládež - obsahová struktura - žánrová skladba - dětský čtenář a dětské čtenářství - dětský aspekt - problém triviality v literatuře pro mládež - česká a překladová literatura pro děti a mládež po roce 1989 - nejdůležitější žánry dětské literatury - nejdůležitější náměty literatury pro děti a mládež
- Literatura
- dále viz literatura předmětu Kapitoly z literatury pro mládež
- SIROVÁTKA, Oldřich. Literatura na okraji. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1990, 98 s. ISBN 80-202-0122-X. info
- ČAPEK, Karel. Marsyas, čili, Na okraj literatury (1919-1931). Vyd. 4., v ČS 1. Praha: Československý spisovatel, 1971, 185 s. info
- Výukové metody
- Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury pro mládež a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Seminární práce, aktivní účast na seminářích a přednesení referátu jsou prerekvizity k připuštění ke zkoušce. Zkouška je zaměřena na znalost historie LMP a na současný stav české dětské literatury. Prověřována bude také četba primární a sekundární literatury. Ukončení: ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/CJ2BP_LPM1