PdF:CJ3DC_LCPr Česká próza 90. let - Informace o předmětu
CJ3DC_LCPr Česká próza 90. let 20. století
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/0/6. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ3DC_LCPr/OS01: Pá 18. 11. 8:00–10:00 učebna 7, Pá 16. 12. 8:00–10:00 učebna 7, M. Chocholatý
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro střední školy (program PdF, C-CV, směr Český jazyk a literatura pro střední školy)
- Cíle předmětu
- Záměrem semináře je poskytnout studentům orientaci v polistopadovém vývoji české prózy. Nastíněny budou základní tendence, vrstvy a proudy (např. autenticitní či fantaskní (postmoderní)literatura a pod. ), jakož i monografické profily vybraných osobností. Hlubší průniky do této problematiky budou realizovány prostřednictvím rozborů a interpretací. Studenti také budou seznámeni s bohatým spektrem sekundární literatury.
- Osnova
- 1. K problematice deníkové a memoárové literatury devadesátých let. 2. Reflexe chronotopu velkoměsta. Úvahy nad tvorbou M. Ajvaze, D. Hodrové , J. Kratochvila a J. Topola 3. Labyrintem záhad a tajemství: R. Ludva, M. Urban, J. Jandourek,V. Vokolek 4. Tři pokusy o „normalizační“ anamnézu: M. Viewegh, H. Daněk, B. Vaněk-Úvalský 5. V zajetí lyrizace výpovědi. P. Brycz, J. Vrak, J. Balabán 6. Mezi originalitou a manýrou. Ke kompoziční výstavbě próz V. Kahudy a E. Hakla 7. Otazníky současné ženské prózy: Nad tvorbou A. Berkové a I. Douskové.
- Literatura
- MACHALA, Lubomír. Literární bludiště : bilance polistopadové prózy. Vyd. 1. Praha: Brána, 2001, 241 s. ISBN 8024207354. info
- Výukové metody
- Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem, které budou umět zhodnotit. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Seminář zakončen zápočtem. Zápočet bude udělen za aktivní účast v seminářích a znalost vybrané literatury předmětu, kterou student prokáže při kolokviu. Výsledky své práce budou prezentovat písemnou (seminární práce) i ústní (referáty) formou, čímž bude rozvíjena jejich schopnost kritického myšlení i jejich individuální styl. Důraz bude kladen na studentovu schopnost dílo zhodnotit, srovnat v kontextu současné domácí i světové tvorby a formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/CJ3DC_LCPr