CJ3DC_LCPr Česká próza 90. let 20. století

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/6. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ3DC_LCPr/OS01: Pá 23. 11. 13:55–16:30 učebna 7, Pá 7. 12. 13:55–16:30 učebna 7, M. Chocholatý
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Záměrem semináře je poskytnout studentům orientaci v polistopadovém vývoji české prózy. Nastíněny budou základní tendence, vrstvy a proudy (např. autenticitní či fantaskní (postmoderní)literatura a pod. ), jakož i monografické profily vybraných osobností. Hlubší průniky do této problematiky budou realizovány prostřednictvím rozborů a interpretací. Studenti také budou seznámeni s bohatým spektrem sekundární literatury.
Osnova
  • 1. K problematice deníkové a memoárové literatury devadesátých let. 2. Reflexe chronotopu velkoměsta. Úvahy nad tvorbou M. Ajvaze, D. Hodrové , J. Kratochvila a J. Topola 3. Labyrintem záhad a tajemství: R. Ludva, M. Urban, J. Jandourek,V. Vokolek 4. Tři pokusy o „normalizační“ anamnézu: M. Viewegh, H. Daněk, B. Vaněk-Úvalský 5. V zajetí lyrizace výpovědi. P. Brycz, J. Vrak, J. Balabán 6. Mezi originalitou a manýrou. Ke kompoziční výstavbě próz V. Kahudy a E. Hakla 7. Otazníky současné ženské prózy: Nad tvorbou A. Berkové a I. Douskové.
Literatura
  • MACHALA, Lubomír. Literární bludiště : bilance polistopadové prózy. Vyd. 1. Praha: Brána, 2001, 241 s. ISBN 8024207354. info
Výukové metody
Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem, které budou umět zhodnotit. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Seminář zakončen zápočtem. Zápočet bude udělen za aktivní účast v seminářích a znalost vybrané literatury předmětu, kterou student prokáže při kolokviu. Výsledky své práce budou prezentovat písemnou (seminární práce) i ústní (referáty) formou, čímž bude rozvíjena jejich schopnost kritického myšlení i jejich individuální styl. Důraz bude kladen na studentovu schopnost dílo zhodnotit, srovnat v kontextu současné domácí i světové tvorby a formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.