CS2RC_LStC Starší česká literatura

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/10/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Ondřej Sládek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář formou vybraných kapitol pojednává o nejdůležitějších dílech a osobnostech nejstarší české literatury. Základní epochy (v rozpětí 9. až 18. století) jsou charakterizovány, jsou naznačena jejich žánrová a stylová specifika. Hlubší průhledy do literárního dění budou umožněny důslednou analýzou a interpretací uměleckého textu. Studenti budou seznámeni se základní odbornou literaturou, umožnující doplnění a prohloubení získaných znalostí. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněhistorické znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem.
Osnova
  • Literatura raného středověku (9.- 13. století) Literatura vrcholného středověku (14. století) Literatura husitstká a protihusitská (od počátku do 70.let 15.stol.) Humanismus, renasance a reformace(od 70.let 15.stol.do 20.let 17.st.) Baroko a protireformace (od 20.let 17.stol.do 20. let 18. stol.)
Literatura
  • KOPECKÝ, Milan. Starší česká a slovenská literatura. Dotisk 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 186 s. ISBN 8021002638. info
  • HRABÁK, Josef. Starší česká literatura : úvod do studia. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 245 s. URL info
  • TICHÁ, Zdeňka. Cesta starší české literatury. 1. vyd. Praha: Panorama, 1984, 295 s. URL info
Výukové metody
Studenti si budou osvojovat znalosti literárních proudů a tendencí v daném období české literatury a také její žánrovou specifičnost. Budou vedeni k prohlubování literárně historických znalostí a interpretačních dovedností s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem starší české literatury. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Hojná aktivní účast na seminářích (80%), přednesení zadaného referátu, odevzdání vyhovující seminární práce,úspěšné vykonání ústní zkoušky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.