MSBP_SPDI Seminář k pedagogické diagnostice

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_SPDI/01: St 7:55–9:35 učebna 39, J. Kratochvílová
MSBP_SPDI/02: Po 18:00–19:40 učebna 39, J. Kratochvílová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit význam pedagogické diagnostiky a základní pojmy;
použít informace o osobnosti dítěte k plánování jeho dalšího rozvoje;
vytvořit individuální vzdělávací plán;
předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí týkající se individualizace a diferenciace vzdělávacího procesu;
interpretovat metody pedagogické diagnostiky;
Osnova
  • Význam a potřeba pedagogické diagnostiky v práci učitele mateřské školy.
  • Metody pedagogické diagnostiky.
  • Diagnostický proces.
  • Diagnostika školní zralosti.
  • Diagnostika rozvoje kompetencí (sociálních dovedností, chování dítěte).
  • Možné chyby při diagnostice.
  • Tvorba individuálního vzdělávacího programu.
  • Spolupráce s odbornými pracovišti.
Literatura
  • KAPRÁLEK, Karel a Zdeněk BĚLECKÝ. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Vyd. 1. Praha .: Portál, 2004, 139 s. ISBN 8071788872. info
  • GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu :metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 159 s. ISBN 80-7178-815-5. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 s. ISBN 80-7178-544-X. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 207 s., il. ISBN 80-7178-544-X. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
  • Individuální vzdělávací program pro zdravotně postižené žáky. Edited by Václav Mertin. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 107 s. ISBN 8071780334. info
Výukové metody
Samostatná práce, dílny, diskuse
Metody hodnocení
Písemná práce - diagnostická činnost v praxi
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.