SP4MK_S4a2 Specialisation 4a Speech Therapy and Teaching the Hearing Impaired - Speech Therapy 2

Faculty of Education
Autumn 2011
Extent and Intensity
0/0/40. 16 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Fri 23. 9. 8:00–14:20 učebna 51, Sat 8. 10. 8:00–14:20 učebna 51, Sat 5. 11. 8:00–14:20 učebna 51, Fri 18. 11. 8:00–14:20 učebna 51, Sat 10. 12. 8:00–14:20 učebna 51
Prerequisites (in Czech)
SP4MK_S4a1 Specialisation 4a || SPCKC_S4a1 Specialisation 4a
absolvování SP4MK_S4a1
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The student will know the problematics: of the diagnostic and the speech therapy, of the communication process and the speech development; application of the systems of alternative and augmentative communication; of the diagnostic and therapeutical process of the communication disabilities; the concept hearing disorders, classification, prevention, individual speciality; psychological peculiarities of people with hearing disabilities; principles and work methods, technical aids, conditions and acoustic aspects of speech, modulation factors, reeducation of hearing and speech of children with hearing disorders.
Syllabus
  • Speech therapy, its conception and interprofessional cooperation. Communication process: verbal communication, nonverbal communication. Ontogeny of the speech, influence of the psychological and social factors. the utilization of the supports, aids and instruments in speech therapy practice. the diagnostic and methods of the therapy of particular forms of the communication disabilities. The concept hearing disorders: classification, individual speciality. Psychological peculiarities of people with hearing disabilities. Principles and work methods, technical aids, development of vocabulary, development of reading skills, lipreading, finger spelling, conditions and acoustic aspects of speech. Reeducation of hearing and speech of children with hearing disorders.
Literature
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ and Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). 1st ed. Praha: Grada publishing, 2006, 229 pp. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 pp. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • Klinická logopedie. Edited by Eva Škodová - Ivan Jedlička. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 612 s., ob. ISBN 80-7178-546-6. info
  • MACUROVÁ, Alena, Andrea HUDÁKOVÁ and Markéta OTHOVÁ. Rozumíme česky : učebnice pro neslyšící. Vyd. 1. Praha: DIVUS, 2003, 168 s. ISBN 8086792145. info
  • PULDA, Miloš. Včasná sluchově-řečová výchova malých sluchově postižených dětí. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 57 s. ISBN 8021027991. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 78 s. ISBN 80-7183-256-1. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. (Logopaedia issues I.). druhé. Brno: Paido, 2000, 94 pp. ISBN 80-85931-88-5. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 807183226X. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 74 s. ISBN 80-7183-225-1. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 80-7183-226-X. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 pp. ISBN 80-85931-62-1. info
  • BULOVÁ, Alena. Komunikace sluchově postižených (Comunicattion of hearing handicaped people). In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, p. 63-67. ISBN 80-85931-51-6. info
  • BULOVÁ, Alena. Surdopedie (Education of hearing handicaped people). In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, p. 81-97. ISBN 80-85931-65-6. info
  • BULOVÁ, Alena. Jan Poul: Nástin vývoje vyučování neslyšících (Jan Poul: Development outline for teaching deaf people). Speciální pedagogika : časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, vol. 7, No 2, p. 56. ISSN 0862-1632. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 218 s. ISBN 8071842397. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
Teaching methods
consultation,discussion, homeworks
Assessment methods
final written test (it is necessary to successfully cope with 75% correct answers); oral exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 40 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2011/SP4MK_S4a2