PdF:ZS1MP_PPsP Poradenská psychologie - Informace o předmětu
ZS1MP_PPsP Poradenská psychologie pro pedagogy
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. - Rozvrh
- St 17:05–17:50 učebna 34
- Předpoklady
- ZS1MP_PSPS Poradenská a školní psy
Předpokladem je úspěšné absolvování předmětu Poradenská a školní psychologie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předměr zapisují uchazeči, kteří absolvovali ZS1MP_PSPS poradenská a školní psychologie v 7. semestru. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem kurzu
je poskytnout posluchačům ověřené poznatky k individuálnímu přístupu učitele k jednotlivým skupinám žáků v problémových situacích.
Posluchači budou seznámeni s psychologicky zdůvodněnými a v praxi poradenských a školních psychologů užívanými postupy pro práci učitele ve třídě, při jednání s jejich rodiči a s možnost-mi psychologické korekce obtíží v podmínkách pedagogicko-psychologických poraden.
Na konci kurzu studenti budou schopni
- porozumět základním přístupům, postupům a metodám diagnostiky
člověka na úrovni běžného pozorovatele, pedagoga a psychologa a vysvětlit modely determinant školního výkonu a pracovního výkonu
- na základě nabytých znalostí rozvíjet své profesionální diagnostické dovednosti v roli učitele.
Student po úspěšném ukončení předmětu
- získá jistotu v odpovědích na etické otázky,
- získá poznatky o významném přínosu moravských, českých a slovenských psychologů k rozvoji této vědní disciplíny,
- zvýší svoji citlivost vůči křesťanským hodnotám,
- bude pokorný při hodnocení cesty, kterou kráčely předchozí generace psychologů a pedagogů,
- bude otevřen novým myšlenkám v této disciplíně a bude v něm probuzena touha po celoživotním vzdělávání,
- na studium předmětu bude vzpomínat rád a často a bude je doporučovat svým známým.
Student po neúspěšném absolvování předmětu,
- bude schopen realistického pohledu na své předpoklady ke studiu,
- bude schopen racionální úvahy v otázce smysluplnosti opakování předmětu,
- bude schopen studia zanechat bez ztráty sebeúcty. - Osnova
- Modely determinant školního výkonu žáka.
- Žák s výukovými obtížemi.
- Kázeňsky problémový žák,
- Žák ze sociálně znevýhodňujícího prostředí,
- Žák se somatickým onemocněním s chronickým průběhem.
- Úkoly rodiny s dítětem školního věku a s dospívajícími členy.
- Literatura
- doporučená literatura
- Walsh, Froma. Normal Family Processes. Growing Diversity and Complexity. 3rd Edition. New York/London: The Guilford Press, 2003, 678 s. ISBN 1-57230-816-8.
- Fuhrer, Urs. Lehrbuch Erziehungspsychologie. 1. Aufl. Bern: Verlag Hans Huber, 2005, 415 s. ISBN 3-456-84122-1.
- Alexander, Patricia – Winne, Philip (eds.): Handbook of Educational Psychology. 2nd ed. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Assoc., 2006, 1055 s. ISBN 0-8058-4937-8.
- DAN, Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 226 s. ISBN 80-210-2948-X. info
- VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
- Echleová, Erika. Osmým divem světa jsem já. [Das achte Weltwunder bin ich.] Technika k povzbuzení a dodání odvahy. Brno, Ústav klinické a poradenské psychologie, 1997 ISBN 80-902447-0-X.
- Handbuch der Sonderpädagogischen Psychologie. Edited by Johann Borchert. Göttingen: Hogrefe - Verlag für Psychologie, 2000, xxxi, 1055. ISBN 3-8017-1227-3. info
- Výukové metody
- přednášky, diskuse, vlastní studium
- Metody hodnocení
- zápočet, ověření znalostí před udělením zápočtu: přiměřená úroveň
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/ZS1MP_PPsP