ZS1MP_SDM1 Seminář k didaktice matematiky 1

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (cvičící)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Milena Vaňurová, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_SDM1/01: Út 11:35–13:15 učebna 32, R. Blažková
ZS1MP_SDM1/02: Čt 12:30–14:10 učebna 37, M. Vaňurová
Předpoklady
Předpokádá se úspěšné zvládnutí disciplím Aritmetika 1, Aritmetika 2, Geometrie 1,Geometrie 2. Schopnost tvořivéhu uplatnění poznatků získaných v disciplínách pedagogiky, psychologie, obecné didaktiky pro výuku matematiky na 1. stupni ZŠ.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování disciplíny je student schopen volit vhodné metody a formy práce k výuce matematiky na 1. stupni ZŠ. (Alternativní přístupy ke vzdělávání z hlediska matematiky. Transformace matematických poznatků do systému učiva matematiky základní školy. Rámcový vzdělávací program, jeho cíle. Rozvoj klíčových kompetencí žáků.)
Osnova
  • Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a řešení aplikačních úloh se zřetelem k 1. a 2. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh.
Literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 78 s. ISBN 8021004681. info
Výukové metody
Seminář,cvičení,praktické cvičení
Metody hodnocení
Návštěva výuky je povinná (70%). Podmínky k zápočtu stanoví vyučující semináře.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.