Ze2MK_DPS7 Didaktika geografie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
12 hodin konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základních dovedností společného základu z pedagogiky a psychologie doplňujících teoretické znalosti získané v odborných předmětech. U studentů budou rozvíjeny především klíčové kompetence učitele, které uplatní při výukové praxi na školách. Naučí se plánovat, připravovat a vést výuku z geografie.
Osnova
  • - Proč učit didaktiku geografie, proč učit geografii? - Geografické vzdělávání či vzdělávání geografií? - Struktura geografického vzdělávání - geografické kurikulum - Rozvíjení a využívání různých zdrojů pro výuku geografie - Žák a učení v geografii - Hodnocení žákova učení a jeho kvalita - Metody vyučování geografie - Organizační formy výuky geografie - Od geografického kurikula k vyučovací hodině
Literatura
    povinná literatura
  • Hofmann, Eduard. Cíle geografického vzdělávání v ŠVP v kontextu s cíly RVP. In. Maňák,J. – Janík,T. (ed.) Problémy kurikula základní školy. PdF MU, Brno 2006, 285-293 s.
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
    doporučená literatura
  • ŠUPKA, Jan a Eduard HOFMANN. Didaktika geografie. Edited by Jaromír Rux. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 104 s. ISBN 8021005726. info
  • ŠUPKA, Jan, Eduard HOFMANN a Alois MATOUŠEK. Didaktika geografie. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 59 s. ISBN 802101010X. info
  • LAMBERT, David a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. 1st pub. London: Routledge, 2000, xxiii, 479. ISBN 0415156769. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
Výukové metody
Přednášky, cvičení, hraní rolí, prezentace, skupinová diskuse.
Metody hodnocení
Samostatné výstupy, odevzdání cvičení, prezentace, cvičení je ukončeno zápočtem.
Informace učitele
Podrobné informace ve studijních materiálech.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012.