PdF:A2BK_FUKS Funkční a komunikativní syntax - Informace o předmětu
A2BK_FUKS Funkční a komunikativní syntax
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Renata Jančaříková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- A2BK_FUKS/OS01: Pá 21. 9. 17:35–19:15 učebna 6, Pá 19. 10. 17:35–19:15 učebna 6, Pá 2. 11. 17:35–19:15 učebna 6, Pá 16. 11. 17:35–19:15 učebna 6, Pá 30. 11. 17:35–19:15 učebna 6, Pá 14. 12. 17:35–19:15 učebna 6, M. Adam
A2BK_FUKS/01: Po 1. 10. 7:30–9:10 učebna 58, Po 15. 10. 7:30–9:10 učebna 58, Po 29. 10. 7:30–9:10 učebna 58, Po 12. 11. 7:30–9:10 učebna 58, Po 26. 11. 7:30–9:10 učebna 58, Po 10. 12. 7:30–9:10 učebna 58, M. Adam - Předpoklady
- A2BP_SOZK Souborná zkouška || A2BK_SOZK Souborná zkouška
syntax A, syntax B - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (angl.) (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Cíle předmětu
- The aim of the course is to practice the communicative appproach in the study of English syntax using two strategies: a. the study of grammatical structures at sentence level with regards to their function as statements, questions, directives and exclamatives, b. the study of meaning in connected discourse (utterance level) - linking signals and constructions, word order and emphasis, functional sentence perspective etc.
- Osnova
- 1. Communicative syntax vs. normative syntax. Language in context. 2. Analysing language structures - giving information and expressing opinion. Functions of language. 3. Analysing language structures - expressing a point of view. Clauses with hypothetical meaning. 4. Analysing language structures - expressing mood and emotion. Discourse functions of sentences. 5. Analysing language structures - modality. Speech acts. The co-operative primciple and the principle of politeness. 6. Analysing language structures - linking signals and constructions. 7. Analysing language structures - referring expressions. Grammatical cohesion. 8. Presenting and focussing information. Spoken vs. written language. 9. Order and emphasis. Fronting. 10. Order and emphasis. Postponement. 11. Register variation - formal vs. informal, polite vs, familiar. 12. Dialect variation.
- Literatura
- povinná literatura
- SVARTVIK, Jan a Geoffrey N. LEECH. A communicative grammar of English. 2nd ed. London: Longman, 1994, xiv, 423. ISBN 058208573X. info
- QUIRK, Randolph a Sidney GREENBAUM. A Student s Grammar of the English Language. 1. vyd. London: Longman, 1990, 490 s. ISBN 0-582-07569-6. info
- doporučená literatura
- VACHEK, Josef. A functional syntax of modern English. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 50 stran. ISBN 8021008636. info
- TÁRNYIKOVÁ, Jarmila. Chapters from modern English syntax : (a communicative approach). Olomouc: Univerzita Palackého, 1993, 105 s. ISBN 8070672684. info
- Výukové metody
- A two-period seminar (90 mins). Home assignments + home reading. A mid-term test + a credit test (practical analysis of authentic texts and their functional interpretation) + oral exam. More than two absences are not tolerated. Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects.
- Metody hodnocení
- A two-period seminar (90 mins). Home assignments + home reading. A mid-term test + a credit test + oral exam. More than two absences are not tolerated. Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Tento kod oznacuje prednasku ke SFUK.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/A2BK_FUKS