PdF:A2BK_FUKS Funkční a komunikativní syntax - Informace o předmětu
A2BK_FUKS Funkční a komunikativní syntax
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- A2BK_FUKS/OS01: Pá 9. 10. 13:00–14:40 učebna 57, Pá 23. 10. 13:00–14:40 učebna 57, Pá 6. 11. 13:00–14:40 učebna 57, Pá 20. 11. 13:00–14:40 učebna 57, Pá 4. 12. 13:00–14:40 učebna 57, Pá 18. 12. 13:00–14:40 učebna 57, O. Dontcheva-Navrátilová
A2BK_FUKS/01: Po 21. 9. 7:30–9:10 učebna 57, Po 12. 10. 7:30–9:10 učebna 57, Po 26. 10. 7:30–9:10 učebna 57, Po 9. 11. 7:30–9:10 učebna 57, Po 23. 11. 7:30–9:10 učebna 57, Po 7. 12. 7:30–9:10 učebna 57, O. Dontcheva-Navrátilová - Předpoklady
- ( A2BK_PJ1B Praktický jazyk 1B && A2BK_GR1B Gramatika B && A2BK_SFFB Seminář z fonetiky B ) || A2BK_SOZK Souborná zkouška
syntax A, syntax B - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (angl.) (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Cíle předmětu
- The aim of the course is to practice the communicative appproach in
the study of English syntax using two strategies:
a. the study of grammatical structures at sentence level with regards
to their function as statements, questions, directives and
exclamatives,
b. the study of meaning in connected discourse (utterance level) -
linking signals and constructions, word order and emphasis,
functional sentence perspective etc.
Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks. - Osnova
- 1. Communicative syntax vs. normative syntax. Language in context.
- 2. Analysing language structures - giving information and expressing opinion. Functions of language.
- 3. Analysing language structures - expressing a point of view. Clauses with hypothetical meaning.
- 4. Analysing language structures - expressing mood and emotion. Discourse functions of sentences.
- 5. Analysing language structures - modality. Speech acts. The co-operative primciple and the principle of politeness.
- 6. Analysing language structures - linking signals and constructions.
- 7. Analysing language structures - referring expressions. Grammatical cohesion.
- 8. Presenting and focussing information. Spoken vs. written language.
- 9. Order and emphasis. Fronting.
- 10. Order and emphasis. Postponement.
- 11. Register variation - formal vs. informal, polite vs, familiar.
- 12. Dialect variation.
- 13. Discussion of approaches and activities for teaching functional syntax observed during teaching practice.
- Literatura
- povinná literatura
- QUIRK, Randolph a Sidney GREENBAUM. A Student s Grammar of the English Language. 1. vyd. London: Longman, 1990, 490 s. ISBN 0-582-07569-6. info
- DONTCHEVA-NAVRATILOVA, Olga. Grammatical structures in English : meaning in context. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 169 stran. ISBN 9788021057623. info
- SVARTVIK, Jan a Geoffrey N. LEECH. A communicative grammar of English. 2nd ed. London: Longman, 1994, xiv, 423. ISBN 058208573X. info
- doporučená literatura
- TÁRNYIKOVÁ, Jarmila. Chapters from modern English syntax : (a communicative approach). Olomouc: Univerzita Palackého, 1993, 105 s. ISBN 8070672684. info
- VACHEK, Josef. A functional syntax of modern English. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 50 stran. ISBN 8021008636. info
- Výukové metody
- A two-period seminar (90 mins). Home assignments + home reading.
A mid-term test + a credit test (practical analysis of authentic texts and their functional interpretation) + oral exam.
More than two absences are not tolerated.
Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects. Tasks for teaching practice. - Metody hodnocení
- Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects.
Continuous assessment based on presence and participation at seminars. Credit test (passmark 65%) + oral exam. - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=143
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/A2BK_FUKS