MSBK_TVPH Hra v životě dítětě 3 - pohybové hry a hraní

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny konzultací. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Daniela Jonášová (cvičící)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (cvičící)
PaedDr. Vojtěch Nováček, CSc. (cvičící)
Mgr. Marek Trávníček (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Jonášová
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_TVPH/OS01: Pá 21. 9. 13:55–15:35 tělocvična Poříčí 31, Pá 14. 12. 13:55–15:35 tělocvična Poříčí 31, M. Trávníček
MSBK_TVPH/OS02: Pá 21. 9. 11:10–12:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 14. 12. 11:10–12:50 tělocvična Poříčí 31, P. Vlček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmmětu je student schopen navrhnout a aplikovat zásobník cvičení a pohybových her pro rozvoj všech pohybových schopností, her pro manipulaci s náčiním, soutěživých her, her tvořivých a her pro zdokonalování pohybových dovedností v jednotlivých úkonech s předměty, pomůckami a věcmi, jež děti obklopují.
Osnova
  • 1. Jednoduché úkony s předměty, pomůckami a náčiním k získávání a zdokonalování dovedností v oblasti jemné i hrubé motoriky hravou formou. 2. Smyslové a psychomotorické hry. 3. Zvládaní základních pohybových dovedností ve spojení s prostorovou orientací, překonáváním překážek, ovládání náčiní, pohyb ve skupině dětí, pohyb v různém prostředí a na různém povrchu. 4. Osvojení si základních pojmů souvisejících s vlastními hrami a používaným náčiním, základní pravidla a organizační pokyny pro realizaci her vhodných pro předškolní věk. 5. Pohybové hry a průpravná cvičení pro rozvoj všech pohybových schopností, hry pro manipulaci s náčiním, hry soutěživé, tvořivé, hry pro zdokonalování pohybových dovedností jakou součást jednotlivých tématických celků se zdůrazněním výchovného využití her (smysl pro fair-play) 6. Bezpečnost při hrách se zaměřením na vhodné oblečení a obutí, zejména při hrách v obtížnějších podmínkách, činnosti směřující k prevenci úrazů při hrách.
Literatura
  • Kdo si hraje, nezlobí. Olomouc: Hanex. info
  • MAZAL, Ferdinand. Hry a hraní pohledem ŠVP. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007, 394 s. ISBN 9788085783773. info
  • DOYON-RICHARD, Louise. Hry pro všestranný rozvoj dítěte. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 181 s. ISBN 807178754X. info
  • KAPLAN, Aleš, Jan NEUMAN a Dušan BARTŮNĚK. Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti pod střechou : [cvičení pro rozvoj základního pohybového fondu dětí od 5 do 13 let]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 152 s. ISBN 807178785X. info
  • BOROVÁ, Blanka. Míče, míčky a hry s nimi :soubor her pro děti ve věku od 4 do 9 let. Illustrated by Dana Martinková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 153 s. ISBN 80-7178-538-5. info
  • HANŠPACHOVÁ, Jana. Veselé hry s malými dětmi :[náměty k rozvoji smyslu pro humor dětí od 2 let]. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 164 s. ISBN 80-7178-335-8. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Cvičíme a hrajeme si. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1995, 101 s. ISBN 80-85783-07-X. info
Výukové metody
Praktická cvičení
Metody hodnocení
Vytvoření zásobníku drobných pohybových her s konkrétním zadáním vycházejícím z didaktických zásad daných osnovou předmětu a RVP pro předškolní vzdělávání.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.