MSBK_TVPH Hra v životě dítětě 3 - pohybové hry a hraní

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny konzultací. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Daniela Jonášová (cvičící)
Mgr. Marek Trávníček (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_TVPH/OS01: Pá 17. 10. 11:10–12:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 7. 11. 13:55–15:35 tělocvična Poříčí 31, M. Trávníček
MSBK_TVPH/OS02: Pá 31. 10. 13:55–15:35 tělocvična Poříčí 31, Pá 28. 11. 13:55–15:35 tělocvična Poříčí 31, P. Vlček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen navrhnout a aplikovat zásobník cvičení a pohybových her pro rozvoj všech pohybových schopností, her pro manipulaci s náčiním, soutěživých her, her tvořivých a her pro zdokonalování pohybových dovedností v jednotlivých úkonech s předměty, pomůckami a věcmi, jež děti obklopují.
Osnova
  • 1. Jednoduché úkony s předměty, pomůckami a náčiním k získávání a zdokonalování dovedností v oblasti jemné i hrubé motoriky hravou formou. 2. Smyslové a psychomotorické hry. 3. Zvládaní základních pohybových dovedností ve spojení s prostorovou orientací, překonáváním překážek, ovládání náčiní, pohyb ve skupině dětí, pohyb v různém prostředí a na různém povrchu. 4. Osvojení si základních pojmů souvisejících s vlastními hrami a používaným náčiním, základní pravidla a organizační pokyny pro realizaci her vhodných pro předškolní věk. 5. Pohybové hry a průpravná cvičení pro rozvoj všech pohybových schopností, hry pro manipulaci s náčiním, hry soutěživé, tvořivé, hry pro zdokonalování pohybových dovedností jakou součást jednotlivých tématických celků se zdůrazněním výchovného využití her (smysl pro fair-play) 6. Bezpečnost při hrách se zaměřením na vhodné oblečení a obutí, zejména při hrách v obtížnějších podmínkách, činnosti směřující k prevenci úrazů při hrách.
Literatura
  • Kdo si hraje, nezlobí. Olomouc: Hanex. info
  • MAZAL, Ferdinand. Hry a hraní pohledem ŠVP. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007, 394 s. ISBN 9788085783773. info
  • DOYON-RICHARD, Louise. Hry pro všestranný rozvoj dítěte. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 181 s. ISBN 807178754X. info
  • KAPLAN, Aleš, Jan NEUMAN a Dušan BARTŮNĚK. Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti pod střechou : [cvičení pro rozvoj základního pohybového fondu dětí od 5 do 13 let]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 152 s. ISBN 807178785X. info
  • BOROVÁ, Blanka. Míče, míčky a hry s nimi :soubor her pro děti ve věku od 4 do 9 let. Illustrated by Dana Martinková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 153 s. ISBN 80-7178-538-5. info
  • HANŠPACHOVÁ, Jana. Veselé hry s malými dětmi :[náměty k rozvoji smyslu pro humor dětí od 2 let]. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 164 s. ISBN 80-7178-335-8. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Cvičíme a hrajeme si. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1995, 101 s. ISBN 80-85783-07-X. info
Výukové metody
Konzultace tělesné výchovy, praktická cvičení.
Metody hodnocení
Vytvoření zásobníku drobných pohybových her s konkrétním zadáním vycházejícím z didaktických zásad daných osnovou předmětu a RVP pro předškolní vzdělávání.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.