PdF:SC4MK_PsHg Psychohygiena - Informace o předmětu
SC4MK_PsHg Psychohygiena
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/0/1.3. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Šuráňová (přednášející) - Garance
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- -
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Posluchači se seznámí se základy psychohygieny jako interdisciplinárního oboru na pomezí psychologie, pedagogiky a medicíny. Současná psychohygiena ústí v mnoha svých koncepcích do moderní psychologie zdraví, která se orientuje na projektování zdraví jako stavu "plné tělesné, psychické a sociální pohody" z psychologického aspektu. V kurzu jsou probrány základní kategorie a teorie psychohygieny a psychologie zdraví, a to zejména "zdraví", "stres a jeho zvládání", "únava a výkonnost", "neurotické poruchy", "odpočinek a relaxační techniky", "zdravý způsob života", "zdravá osobnost".
Hlavní cíle kurzu jsou:
uvědomit si vlastní reakce ve stresových situacích
nahradit patologické reakce vhodnějšími
osvojit si jednoduché relaxační techniky
vnímat impulsy vlastního těla - Osnova
- Předmět psychohygieny a její vývoj
- Psychologie zdraví a její vztah k psychohygieně
- Zdravotní výchova a prevence
- Kategorie zdraví, normality a adaptace
- Výkonnost, práceschopnost, únava a monotonie
- Průběh výkonnosti (biorytmicita), směnná práce
- Stres a zátěž, teorie a koncepce stresu a jeho zvládání
- Odpočinek, relaxace, spánek
- Neurotické poruchy (psychologická problematika)
- Koncepce nezdolnosti a burnout syndrom
- Sociálně-psychologické otázky psychohygieny
- Pozitivní psychologie a teorie optimismu
- Principy základních relaxačních technik
- Možnosti a omezení projektování tzv. zdravého životního stylu
- Koncepce "zdravé osobnosti"
- Perspektivy psychohygieny a psychologie zdraví
- Literatura
- Masaryk, T. G.: Jak pracovat. Různá vydání.
- Řehulka, E., Řehulková, O. (eds.): Učitelé a zdraví 1 (1998), 2 (1999), 3 (2001), Brno, PsÚ AV ČR.
- HOŠEK, Václav. Psychologie odolnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 69 s. ISBN 8071848891. info
- Jak zvládat stres :metody a praktická cvičení. Edited by Charly Cungi - Daniela Šimková. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 205 s., il. ISBN 80-7178-465-6. info
- PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Proti stresu krok za krokem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 167 s. ISBN 8024700689. info
- Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
- COAN, Richard W. Optimální osobnost a duševní zdraví : hrdina, umělec, mudrc nebo světec? Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 232 s. ISBN 8071696625. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 131 s. ISBN 8071695513. info
- Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
- Antistresový program pro učitele :projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Edited by Claudius Hennig - Gustav Keller, Translated by Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 99 s. ISBN 80-7178-093-6. info
- Velká kniha relaxace : kalifornské techniky, které pomáhají zvládat nadměrný stres v životě. Edited by Larry Blumenfeld. Vyd. 1. Praha: Pragma, 1996, 184 s. ISBN 8072050621. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum, 1994, 190 s. ISBN 8071691216. info
- Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Edited by Aleš Hladký. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 173 s. ISBN 80-7066-784-2. info
- VOJÁČEK, Karel. Autogenní trénink. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1988, 201 s. URL info
- ŘEHULKA, Evžen. Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 92 s. info
- MÍČEK, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. 5. doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
- MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 207 stran. info
- MACHAČ, Miloš, Helena MACHAČOVÁ a Jiří HOSKOVEC. Emoce a výkonnost. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 283 s. : i. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Jak žít s neurózou. Praha: Avicenum, 1981. info
- BARTKO, Daniel. Moderní psychohygiena. Translated by Hana Brožková. 1. vyd. Praha: Orbis, 1976, 452 s. URL info
- DOLEŽAL, Jan. Hygiena duševního života. Vyd. 1. Praha: Orbis, 1961, 378 s. URL info
- Výukové metody
- diskusní forma nad zadanými tématy
- Metody hodnocení
- výuká probíhá diskusní formou k ukončení je požadována vlastní prezentace tématu z oblasti psychohygieny
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je vypsaný mimořádně pouze pro studenty mající povinnost předmět opakovat. Výuka neprobíhá.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/SC4MK_PsHg