SC4MK_PsHg Psychohygiena

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/1.3. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Šuráňová (přednášející)
Garance
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
-
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači se seznámí se základy psychohygieny jako interdisciplinárního oboru na pomezí psychologie, pedagogiky a medicíny. Současná psychohygiena ústí v mnoha svých koncepcích do moderní psychologie zdraví, která se orientuje na projektování zdraví jako stavu "plné tělesné, psychické a sociální pohody" z psychologického aspektu. V kurzu jsou probrány základní kategorie a teorie psychohygieny a psychologie zdraví, a to zejména "zdraví", "stres a jeho zvládání", "únava a výkonnost", "neurotické poruchy", "odpočinek a relaxační techniky", "zdravý způsob života", "zdravá osobnost". Hlavní cíle kurzu jsou:
uvědomit si vlastní reakce ve stresových situacích
nahradit patologické reakce vhodnějšími
osvojit si jednoduché relaxační techniky
vnímat impulsy vlastního těla
Osnova
  • Předmět psychohygieny a její vývoj
  • Psychologie zdraví a její vztah k psychohygieně
  • Zdravotní výchova a prevence
  • Kategorie zdraví, normality a adaptace
  • Výkonnost, práceschopnost, únava a monotonie
  • Průběh výkonnosti (biorytmicita), směnná práce
  • Stres a zátěž, teorie a koncepce stresu a jeho zvládání
  • Odpočinek, relaxace, spánek
  • Neurotické poruchy (psychologická problematika)
  • Koncepce nezdolnosti a burnout syndrom
  • Sociálně-psychologické otázky psychohygieny
  • Pozitivní psychologie a teorie optimismu
  • Principy základních relaxačních technik
  • Možnosti a omezení projektování tzv. zdravého životního stylu
  • Koncepce "zdravé osobnosti"
  • Perspektivy psychohygieny a psychologie zdraví
Literatura
  • Masaryk, T. G.: Jak pracovat. Různá vydání.
  • Řehulka, E., Řehulková, O. (eds.): Učitelé a zdraví 1 (1998), 2 (1999), 3 (2001), Brno, PsÚ AV ČR.
  • HOŠEK, Václav. Psychologie odolnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 69 s. ISBN 8071848891. info
  • Jak zvládat stres :metody a praktická cvičení. Edited by Charly Cungi - Daniela Šimková. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 205 s., il. ISBN 80-7178-465-6. info
  • PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Proti stresu krok za krokem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 167 s. ISBN 8024700689. info
  • Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
  • COAN, Richard W. Optimální osobnost a duševní zdraví : hrdina, umělec, mudrc nebo světec? Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 232 s. ISBN 8071696625. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 131 s. ISBN 8071695513. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
  • Antistresový program pro učitele :projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Edited by Claudius Hennig - Gustav Keller, Translated by Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 99 s. ISBN 80-7178-093-6. info
  • Velká kniha relaxace : kalifornské techniky, které pomáhají zvládat nadměrný stres v životě. Edited by Larry Blumenfeld. Vyd. 1. Praha: Pragma, 1996, 184 s. ISBN 8072050621. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum, 1994, 190 s. ISBN 8071691216. info
  • Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Edited by Aleš Hladký. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 173 s. ISBN 80-7066-784-2. info
  • VOJÁČEK, Karel. Autogenní trénink. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1988, 201 s. URL info
  • ŘEHULKA, Evžen. Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 92 s. info
  • MÍČEK, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. 5. doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 207 stran. info
  • MACHAČ, Miloš, Helena MACHAČOVÁ a Jiří HOSKOVEC. Emoce a výkonnost. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 283 s. : i. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Jak žít s neurózou. Praha: Avicenum, 1981. info
  • BARTKO, Daniel. Moderní psychohygiena. Translated by Hana Brožková. 1. vyd. Praha: Orbis, 1976, 452 s. URL info
  • DOLEŽAL, Jan. Hygiena duševního života. Vyd. 1. Praha: Orbis, 1961, 378 s. URL info
Výukové metody
diskusní forma nad zadanými tématy
Metody hodnocení
výuká probíhá diskusní formou k ukončení je požadována vlastní prezentace tématu z oblasti psychohygieny
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je vypsaný mimořádně pouze pro studenty mající povinnost předmět opakovat. Výuka neprobíhá.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/SC4MK_PsHg