SC4MK_TEOS Analýza sociálně pedagogických teorií

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/1.2. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 13. 9. 13:00–16:30 učebna 20, So 13. 10. 16:40–20:10 učebna 20, Pá 9. 11. 13:00–16:30 učebna 20, So 8. 12. 15:45–17:25 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí do tematiky sociálně pedagogických teorií s důrazem na jejich mezioborovou provázanost a celospolečenskou působnost. Základní linii studia tvoří systémový pohled na předkládané teorie se zřetelem na kulturně-sociální faktory. Cílem studia probíraných teorií, koncepcí, směrů, principů a klasifikací je zdůraznit význam multifaktorového pohledu na sociální jevy za účelem jejich popisu a vysvětlení v rámci edukační reality s důrazem na tematiku oboru sociální pedagogika. Cílové dovednosti studentů: definovat základní pojmy a generalizace; vysvětlit podstatu a strukturu probíraných koncepcí a přístupů; vymezit současné sociálně pedagogické problémy a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích z četby a z vlastní zkušenosti; zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro sociálně edukační teorii a praxi; vyjádřit a formulovat postoje a hodnoty v rámci probíraných témat
Osnova
  • 1. Návrh struktury sociálně pedagogických teorií 2. Problematika vědeckosti sociálních věd 3. Změny paradigmat v pedagogice a jejich vliv na sociální teorie 4. Teorie vzdělanostní reprodukce 5. Teorie jazykového deficitu 6. Kritické sociální teorie 7. Kulturální teorie 8. Konstruktivismus 9. Fenomenologie 10. Hermeneutika 11. Postfeminismus
Literatura
  • DUFEK, Pavel. Barša, Pavel a kol.: Dialog teorií. Filosofická dilemata výzkumu mezinárodních vztahů (recenze). Středoevropské politické studie / Central European Political Studies Review. Brno: Mezinárodní politologický ústav MU, 2010, XII, 2-3, s. 209-214. ISSN 1213-2691. info
  • Kulturální teorie : klasické a současné přístupy. Edited by Tim Edwards, Translated by David Vichnar. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 364 stran. ISBN 9788073676858. info
  • DOPITA, Miroslav. Pierre Bourdieu o umění, výchově a společnosti : reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v české sociologii. Edited by Pierre Bourdieu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 183 s. ISBN 9788024416502. info
  • HARRINGTON, Austin. Moderní sociální teorie : základní témata a myšlenkové proudy. Translated by Hana Antonínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 495 s. ISBN 8073670933. info
  • BOURDIEU, Pierre. O televizi. Translated by Nora Obrtelová. V nakladatelství Doplněk 1. Brno: Doplněk, 2002, 104 stran. ISBN 8072391224. info
  • Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
  • BOURDIEU, Pierre. Nadvláda mužů. Edited by Miloslav Petrusek, Translated by Věra Dvořáková. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2000, 145 s. ISBN 8071847755. info
  • BARŠA, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 1. vyd. Brno: CDK, 1999, 347 s. Politologická řada 4. ISBN 80-85959-47-X. info
  • BARŠA, Pavel. Soužití Čechů s Romy a teorie integrace. Politologický časopis. Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity, 1998, roč. 1998, č. 3, s. 284-295. ISSN 1211-3247. info
  • BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Translated by Věra Dvořáková. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 179 s. ISBN 8071845183. info
  • BARŠA, Pavel. Teorie spravedlnosti Johna Rawlse. Politologický časopis. Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity, 1995, roč. 1995, č. 4, s. 339-351. ISSN 1211-3247. info
Výukové metody
přednáška, diskuse formou e-learningu, individuální seminární práce
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: písemná zkouška Požadavek: vypracování pětistránkové eseje a zkouškového formuláře Známka: je výsledkem hodnocení písemné zkoušky (viz okruhy otázek ke zkoušce) a kvality zpracované eseje
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1257
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.