SPLBP_ZSS Základy speciální pedagogiky - Somatopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPLBP_ZSS/01: Čt 18:30–19:15 učebna 50, I. Fialová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základy speciální pedagogiky 4. Somatopedie: Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy oboru somatopedie: předmět somatopedie, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých pohybových vad. Možnosti nápravy. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky s tělesným postižením. Prevence, integrace, poradenství. Po úspěšném absolvování se student bude dobře orientovat v problematice výchovy a vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením. Dovede charakterizovat jednotlivé druhy tělesného postižení. Orientuje se v oblasti poradenství a speciálně pedagogické diagnostiky tělesně postižených.
Osnova
  • Osnova: 1.Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým. 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (Jedlička, Bakule, Bartoš, Chlup, Kábele aj.). 3. Současný systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených (rehabilitační stacionáře, mateřská škola, základní a střední školství). 4. Integrace tělesně postižených do běžných typů zařízení a škol, legislativa. 5. Systém poradenství v ČR (NÚV, SPC, PPP, SVP). 6. Organizace školy při zdravotnických zařízeních. 7. Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách, hodnocení, klasifikace žáků v těchto školách. 8. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, alergie, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění, kožní onemocnění). 9. Epilepsie 10. Klasifikace pohybových vad. 11. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dospělých (Sklerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, mozečková heredoataxie, cévní mozková příhoda, mozková embolie, Friedrichova heredoataxie). 12. Mozková obrna, etiologie, formy MO, vliv na psychický vývoj. 13. Dětská obrna(infekční obrna),(poliomyelitis), etiologie, průběh, důsledky. 14. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů. 15. Vady páteře skoliozy, kyfozy, charakteristika, léčba. 16. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba. 17. Degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc). 18. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba. 19. Specifika práce s tělesně postiženými. 20. LMD, charakteristika, vliv na psychický vývoj. 21. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení. 22. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy. 23. Postižení ve stáří (možnosti a formy péče o seniory).
Literatura
  • VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • FIALOVÁ, Ilona. Analýza faktorů determinujících edukaci a profesní orientaci jedinců se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 207 s. Tisk MSD, spol.s.s.o. ISBN 978-80-210-5591-9. info
  • VÍTEK, Jiří. Epilepsie v dětském věku. In Vítková, M. Somatopedické aspekty. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2006, s. 69 - 96, 13 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
Výukové metody
Teoretická příprava. Výuka bude doplněna vhodnými dokumentárními filmy, popř. přednáškou odborníka z praxe.
Metody hodnocení
Seminární práce - na téma chonického onemocnění. Písemný test (40 otázek). Pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 75 % správných odpovědí.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Upřesňující informace (akualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím vždy na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014.