PdF:SZ2BP_DUP2 Úvod a dějiny pedagogiky -sem. - Informace o předmětu
SZ2BP_DUP2 Seminář k nástinu dějin pedagogiky a úvodu do pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Klára Bořutová (cvičící)
Mgr. Zuzana Vlachová (cvičící)
Mgr. Hana Medvedová (cvičící)
Mgr. Iva Jevčaková (cvičící)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ2BP_DUP2/01: každé liché úterý 13:00–13:45 učebna 41, J. Bradová
SZ2BP_DUP2/02: každé sudé úterý 13:55–14:40 učebna 6, J. Bradová
SZ2BP_DUP2/03: každé liché úterý 8:25–9:10 učebna 33, J. Bradová
SZ2BP_DUP2/04: každé sudé úterý 14:50–15:35 učebna 60, J. Bradová
SZ2BP_DUP2/05: každé liché úterý 9:20–10:05 budova C - učebna 8, J. Bradová
SZ2BP_DUP2/06: každé sudé úterý 16:40–17:25 učebna 37, Z. Vlachová
SZ2BP_DUP2/07: každé liché úterý 14:50–15:35 učebna 32, Z. Vlachová
SZ2BP_DUP2/08: každé liché úterý 15:45–16:30 učebna 39, Z. Vlachová
SZ2BP_DUP2/09: každé sudé úterý 17:35–18:20 učebna 37, Z. Vlachová
SZ2BP_DUP2/10: každou lichou středu 17:35–18:20 učebna 38, K. Bořutová
SZ2BP_DUP2/11: každou lichou středu 18:30–19:15 učebna 38, K. Bořutová
SZ2BP_DUP2/12: každý lichý čtvrtek 12:05–12:50 učebna 38, I. Jevčaková
SZ2BP_DUP2/13: každý lichý čtvrtek 8:25–9:10 učebna 33, I. Jevčaková
SZ2BP_DUP2/14: každý lichý čtvrtek 9:20–10:05 učebna 33, I. Jevčaková
SZ2BP_DUP2/15: každý lichý čtvrtek 11:10–11:55 učebna 38, I. Jevčaková
SZ2BP_DUP2/16: každý sudý čtvrtek 9:20–10:05 učebna 63, H. Medvedová
SZ2BP_DUP2/17: každý lichý čtvrtek 10:15–11:00 učebna 54, H. Medvedová
SZ2BP_DUP2/18: každý sudý čtvrtek 11:10–11:55 učebna 56, H. Medvedová
SZ2BP_DUP2/19: každý lichý čtvrtek 7:30–8:15 učebna 38, H. Medvedová
SZ2BP_DUP2/20: každé sudé úterý 13:00–13:45 učebna 41, J. Bradová
SZ2BP_DUP2/21: každé liché úterý 13:55–14:40 učebna 6, J. Bradová
SZ2BP_DUP2/22: každé sudé úterý 8:25–9:10 učebna 33, J. Bradová
SZ2BP_DUP2/23: každé liché úterý 14:50–15:35 učebna 60, J. Bradová
SZ2BP_DUP2/24: každé sudé úterý 9:20–10:05 budova C - učebna 8, J. Bradová
SZ2BP_DUP2/25: každé liché úterý 16:40–17:25 učebna 37, Z. Vlachová
SZ2BP_DUP2/26: každé sudé úterý 14:50–15:35 učebna 32, Z. Vlachová
SZ2BP_DUP2/27: každé sudé úterý 15:45–16:30 učebna 39, Z. Vlachová
SZ2BP_DUP2/28: každé liché úterý 17:35–18:20 učebna 37, Z. Vlachová
SZ2BP_DUP2/29: každou sudou středu 17:35–18:20 učebna 38, K. Bořutová
SZ2BP_DUP2/30: každou sudou středu 18:30–19:15 učebna 38, K. Bořutová
SZ2BP_DUP2/31: každý sudý čtvrtek 12:05–12:50 učebna 38, I. Jevčaková
SZ2BP_DUP2/32: každý sudý čtvrtek 8:25–9:10 učebna 33, I. Jevčaková
SZ2BP_DUP2/33: každý sudý čtvrtek 9:20–10:05 učebna 33, I. Jevčaková
SZ2BP_DUP2/34: každý sudý čtvrtek 11:10–11:55 učebna 38, I. Jevčaková
SZ2BP_DUP2/35: každý lichý čtvrtek 9:20–10:05 učebna 63, H. Medvedová
SZ2BP_DUP2/36: každý sudý čtvrtek 10:15–11:00 učebna 54, H. Medvedová
SZ2BP_DUP2/37: každý lichý čtvrtek 11:10–11:55 učebna 56, H. Medvedová
SZ2BP_DUP2/38: každý sudý čtvrtek 7:30–8:15 učebna 38, H. Medvedová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 27 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Studenti se mají naučit chápat historicko-společenskou podmíněnost výchovy a vzdělávání, znát nejvýznamnější představitele světové a české pedagogiky, jejich díla a pedagogické názory, umět srovnat jednotlivé pedagogické názory a výchovně vzdělávací koncepce v určitých historických epochách i v současnosti a umět postihnout jejich přínos pro současnou dobu i budoucí vývoj. Předmět je základní pedagogickou disciplínou, která slouží k uvedení studentů do stěžejních pedagogických pojmů a jejich vztahů. Zabývá se základy výchovy, pedagogickou terminologií, systematizuje a interpretuje základní pedagogické jevy a zákonitosti. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základním pojmům studované disciplíny, vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu, použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku a vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb.
- Osnova
- Předmět dějin pedagogiky. Počátky pedagogického myšlení ve starých kulturách Řecka a Říma. Výchova a škola ve středověku. Renesanční pedagogika (More, Rabelais, da Feltre, Montaigne). Pedagogický odkaz J. A. Komenského (život, dílo a pedagogický systém). Vývoj pedagogického myšlení v 17. – 19. století (Locke, Rousseau, Pestalozzi, Herbart, Fröbel, Diesterweg, Ušinskij, Tolstoj, Spencer, Dewey aj.). Vývoj českého školství a pedagogiky (Ryba, Amerling, Filcík, Svoboda, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda aj.). Pedagogický reformismus ve světě. Demokratické tradice české školy. Hlavní směry pedagogiky 20. století – experimentální, existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická pedagogika. Zahraniční pedagogické systémy a české pokrokové tradice jako inspirace pro moderní českou školu. Předmět pedagogiky. Východiska výchovy. Základní pedagogické kategorie a pojmy. Činitelé výchovy. Výchovné cíle. Pedagogické principy. Základy pedagogického výzkumu. Česká výchovně vzdělávací soustava a její vývoj. Vzdělávání a školství ve světě. Alternativnost a pluralismus v pedagogice.
- Literatura
- povinná literatura
- SVOBODOVÁ, Jarmila a Bohumíra ŠMAHELOVÁ. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007, 140 stran. ISBN 9788086633817. info
- Pospíšil, Radek. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno : MU Brno, 2010. ISSN 1802-128X.
- doporučená literatura
- BLATNÝ, Ladislav a Vladimír JŮVA. Kapitoly z dějin pedagogiky [Blatný, 1996]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 75 s. ISBN 80-210-1295-1. info
- neurčeno
- ŠMAHELOVÁ, Bohumíra. Nástin vývoje pedagogického myšlení. Brno: MSD, 2008, 98 stran. ISBN 9788073920401. info
- Výukové metody
- teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problému a samostatným zpracováním seminární práce
- Metody hodnocení
- zápočet, seminární práce v rozsahu 5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické // tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu, prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání 15 minut a pravidelná docházka studenta na seminář
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wedu
Sylabus předmětu najdete na stránce www.ped.muni.cz/wedu - Studium - Ke stažení. Obsahuje také celkový seznam literatury a dále seznamy pro jednotlivá témata. Distanční materiály k předmětu najdete na stránce www.ped.muni.cz/wedu - Studijní materiály. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/SZ2BP_DUP2