ZS1MP_SP2P Speciální pedagogika 2

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 18:30–20:10 učebna 32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět SPU. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých typů SPU. Možnosti nápravy. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky se SPU. Prevence, integrace, poradenství.Student si osvojí základní tzerminologii a přístupy k žákům s SPU.
Osnova
  • Definice specifických poruch učení.Charakteristika a projevy jednotlivých dysporuch. Příčiny SPU. Vzdělávání žáků se SPU ve školství ČR, legislativa. Vzdělávání žáků se SPU v běžné třídě základní školy. Hodnocení a klasifikace žáků se SPU. Prevence SPU, deficity dílčích funkcí, screening SPU. Depistáž SPU, diagnostika v běžné třídě základní školy. Školní dotazník.Diagnostika specifických poruch učení, diagnostické metody. Osobnostní specifika osob se SPU (city, volní vlastnosti, komunikace, socializace). Charakteristika lehké mozkové dysfunkce (LMD), poruchy pozornosti (ADD), poruch pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Příznaky, projevy. Základní informace o reedukaci SPU. Přehled možností, metod a forem reedukace (dyslexie,dysgrafie,dysortografie,dyskalkulie,dyspraxie,AD/HD,zrakového a sluchového vnímání). Výuka cizího jazyka a možnosti využití počítačů v reedukaci SPU, SPU a dospělost
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
Výukové metody
interaktivní přednáška
Metody hodnocení
Přednáška, ukončeno písemným testem - k úspěšnému zvládnutí je nutné mít 75% správných odpovědí;
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.