ZS1MP_SP2P Specializace: Specifické poruchy učení

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 16:40–20:10 učebna 32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Problematika specifických poruch učení - etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých typů specifických poruch učení a jejích diagnostika s následní reedukační péči. Student si osvojí základní terminologii a přístupy k žákům se specifickými poruchami učení.
Osnova
  • Obsah a podmínky vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a chování: - předmět, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých dysporuch; - poruchy chování se zaměřením na LMD, ADD, ADHD; - systém péče o žáky se SPU, poradenství, vzdělávání žáků se SPU; - legislativní rámec vzdělávání žáků s SPU; - speciálně-pedagogická diagnostika:charakteristika, oblasti diagnostiky, přehled diagnostických metod; - deficity dílčích funkcí a jejích rozvoj; - reedukace, kompenzace; - využití alternativních metod práce, - problematika vzdělávání v oblasti cizích jazyků, - specifika vzdělávání a hodnocení žáků se specifickými poruchami učení na 1. stupni ZŠ.
Literatura
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Vyd. 11. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.
  • POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. 336 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
  • BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
  • POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 240 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 9788073152321. info
Výukové metody
interaktivní seminář, diskuse, praktická ukázka
Metody hodnocení
K ukončení předmětu je potřeba splnit následující požadavky: Prezentace tématu ve výuce. Ukončení: písemný test, úspěšnost 70% - zkouška. Aktivní účast na semináři - 80 %.
Informace učitele
Podrobné informace budou doplněny učitelem na začátku semestru s doporučením na další literární zdroje.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.