AJM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Helena Havlíčková (cvičící)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (cvičící)
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Naděžda Vojtková (cvičící)
Garance
Mgr. Naděžda Vojtková
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJM_VPs1/01: Út 17. 9. 16:40–18:20 učebna 34, Út 29. 10. 16:40–18:20 učebna 34, Út 19. 11. 16:40–18:20 učebna 34, Út 10. 12. 16:40–18:20 učebna 34, J. Bradová, H. Havlíčková, E. Řehulka, N. Vojtková
AJM_VPs1/02: Út 24. 9. 16:40–18:20 učebna 34, Út 5. 11. 16:40–18:20 učebna 34, Út 26. 11. 16:40–18:20 učebna 34, Út 17. 12. 16:40–18:20 učebna 34, J. Bradová, A. Dobrovolná, J. Řezáč, N. Vojtková
Předpoklady
The course is only offered to students who simultaneously enrolled Teacher Training 1. The capacity limit for the course is 20 students.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
group sharing experience gained in Teaching Practice 1
extending reflective and autoreflective skills
extending professional competences and saturation of professional needs
setting long-term and short-term aims for the teaching and making lesson plans
defining a positive and constructive class atmosphere and identifying activities that contribute to its building
Osnova
  • discussions with a psychologist, pedagogue and didactics teacher related to
  • specific teaching situations and issues arising from teaching practice,
  • group reflection of activities performed in the position of assistant teacher,
  • reflection of educational journal entries,
  • reflection of portfolio tasks,
  • reflection of activities performed in the course of Teacher Training Practice 1
Literatura
    doporučená literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. The beginning teacher : some pedagogical problems of beginning teachers : Začínající učitel : některé pedagogické problémy začínajících učitelů. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
    neurčeno
  • GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
Výukové metody
group reflection supervised by a psychologist, pedagogue and didactics teacher
Metody hodnocení
Active participation in seminar meetings
Submission of assignments (see Student Manual for Teacher Training Practice 1)
Lesson plans with reflective analysis, plans for further teaching development
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=923
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016.