MSBK_SoP Sociální a pedagogická psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 20. 9. 15:45–17:25 učebna 24, Pá 15. 11. 13:55–15:35 učebna 24, Pá 6. 12. 17:35–19:15 učebna 24, Pá 13. 12. 13:55–15:35 učebna 24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o zvláštnostech předškolního věku z pohledu sociální a pedagogické psychologie ve vztahu k psychologické složce profesní kompetence učitelky MŠ. Na konci kurzu bude student schopen: - popsat a vysvětlit základní pojmy - charakterizovat proces socializace, sociální učení a sociální prostředí působící na dítě v předškolním věku - aplikovat poznatky pedagogické psychologie v praxi učitele MŠ
Osnova
  • 1. Specifika sociálně psychologického pohledu na dítě předškolního věku. Možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v práci učitele MŠ.
  • 2. Sociálně psychologická analýza mezilidských interakcí a aktivit jako východisko práce učitele MŠ.
  • 3. Socializace a sociální učení.
  • 4. Percepce a atribuce. Percepční dovednosti učitele MŠ.
  • 5. Komunikace. Komunikační dovednosti učitele MŠ.
  • 6. Psychologie skupinového života se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí.
  • 7. Psychologie učení a vyučování. Zákony učení, druhy učení.
  • 8.Psychologie inteligence a tvořivosti.
  • 9.Problémové chování přeškolních dětí.
  • 10.Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, prostředky výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné styly v rodině.
  • 11.Klima školní třídy a mateřské školy.
  • 12.Osobnost učitele MŠ.
Literatura
    povinná literatura
  • Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 230 s. ISBN 807178799X. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 808586794X. info
    doporučená literatura
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 108 s. ISBN 9788073675042. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? 6. vyd. Praha: Portál, 2007, 109 s. ISBN 9788073672706. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Děti, rodina a stres. 1. vyd. Praha: Galén, 1994, 214 s. ISBN 808582406X. info
    neurčeno
  • MICHALOVÁ, Zdeňka. Předškolák s problémovým chováním : projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 162 stran. ISBN 9788026201823. info
  • MERTIN, Václav. Výchovné maličkosti : průvodce výchovou dítěte do 12 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 212 s. ISBN 9788073678579. info
Výukové metody
četba, diskuse, seminární práce
Metody hodnocení
písemná zkouška (65% úspěšnost), seminární práce (10 stran)
Informace učitele
Témata seminárních prací k SOCIÁLNÍ A PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGII
Podzim 2013
(10 stran)
1. Socializace – etapy, charakteristika struktury a dynamiky procesu socializace, produkty socializace, kritéria efektivity socializačního procesu (postoj, chování, sociální role, definice, vývoj a změna postojů, měření postojů, postoj a chování). Socializace dítěte v MŠ.
2. Sociální učení – sociální posilování, imitace, identifikace, využití v práci učitele, sociální adaptace, adaptace dítěte na prostředí MŠ. Adaptace, adjustace, maladaptace.
3. Percepční dovednosti učitele – vnímání druhého člověka, sebepercepce, chyby v posuzování, praktické využití v práci učitele, sebereflexe, poznávání druhých. Chyby v percepci učitele MŠ.
4. Analýza sociální interakce – východisko práce učitele MŠ. Základní formy součinnosti (koexistence, koordinace, kooperace) a mezilidských vztahů (rivalita, soutěžení, reciprocita), konflikt a spolupráce, interakce s druhými (sociální facilitace, konformita, poslušnost, vůdcovství,...), praktická cvičení kooperace, spolupráce.
5. Komunikace – obsahová a formální analýza, typy komunikace, efektivní komunikace, možnosti kultivace komunikačních dovedností (praktická cvičení schopnosti komunikovat), komunikační dovednosti, neverbální komunikace, dorozumívání mezi lidmi, zpětná vazba. Komunikační dovednosti učitelky MŠ.
6. Psychologie skupiny se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí, interakce předškolních dětí. Práce se skupinou dětí v MŠ.
7. Rodina jako sociální skupina, specifika a rizika výchovy v rodině. Styly výchovy v rodině.
8. Psychologie učení. Zákony učení, druhy učení, sociální učení, využití v MŠ.
9. Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné aspekty předškolního dítěte.
10. Problémové dítě v MŠ. Poruchy chování, ADD/ADHD (LMD) maladaptace ve školním prostředí, příčíny, prevence. Projevy hyperaktivity a poruchy pozornosti předškolního dítěte. Přístup učitele, možnosti ovlivnění. (Michalová, Z. Přeškolák s problémovým chováním. Praha : Portál, 2012)
11. Osobnost učitele. Požadavky na osobnost učitele MŠ, specifika role učitelky mateřské školy, učitelský stres, metody zvládání stresu, burn-out. Psychohygiena učitele MŠ předcházení stresu u učitele, relaxace, práce s dechem, sociální opora. (MERTIN, V., GILERNOVÁ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školky. Praha: Portál, 2003)
12. Odměna a trest ve výchově předškolního dítěte.
13. Specifické poruchy učení. Projevy, příčiny, přístup k žákům ve školním vzdělávání.
14. Výchovné problémy předškolních dětí. Projevy, příčiny, přístup dospělých. (MERTIN, V. Výchovné maličkosti. Průvodce výchovou do 12 let. Praha : Portál, 2011)
Literatura:
1. ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998.
2. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996.
3. MERTIN, V., GILERNOVÁ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školky. Praha: Portál, 2003.
4. MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007.
5. ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Portál, 2007.
6. MERTIN, V. Výchovné maličkosti. Průvodce výchovou do 12 let. Praha : Portál, 2011.
7. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998.
8. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada 2001.
9. KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001.
10. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život. Praha: Portál, 1998.
11. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995.
12. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2007.
13. HAYESOVÁ. N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998.
14. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Akademia, 1999
15. MICHALOVÁ. Z. Přeškolák s problémovým chováním. Praha : Portál, 2012..




OKRUHY KE ZKOUŠCE ZE SOCIÁLNÍ A PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE MŠ 2013.
1) Socializace, etapy, produkty, sociální role, postoje. Socializace dítěte v MŠ.
2) Sociální učení - sociální posilování, imitace, identifikace.
3) Adaptace, adjustace, maladaptace, maladjustace. Adaptace dítěte v MŠ.
4) Sociální percepce, chyby v percepci, percepční dovednosti učitele.
5) Interakce, formy součinnosti, formy mezilidských vztahů.
6) Komunikace, typy komunikace, komunikace v MŠ.
7) Psychologie skupinového života, klasifikace skupin, skupinové role,pozice, normy, malé skupiny, dyády.
8) Rodina jako sociální skupina, výchova v rodině, styly rodičovské výchovy, role matky, otce, sourozenců.
9) Psychologie učení, učení a paměť, druhy učení, zákony učení, teorie učení.
10) Psychologie inteligence, vymezení, druhy, IQ, rozložení inteligence v populaci.
11) Psychologie tvořivosti, fáze tvořivého procesu.
12) Psychologie výchovy, podstata, cíle, pojetí výchovy, prostředky výchovy (odměny a tresty, kladení požadavků, přesvědčování, model).
13) Problémové dítě v MŠ, poruchy chování, ADD/ADHD, projevy, příčiny,přístup k dítěti.
14) Osobnost učitele, požadavky na osobnost učitele, učitelský stres, burn-out, metody zvládání stresu, předcházení stresu.
15) Odměna a trest ve výchově předškolního dítěte, efektivní trestání, druhy odměn a trestů. Trestání metodou přirozeného následku.
16) Metody poznávání osobnosti dítěte, pozorování, rozhovor, kresba ,hra.
17) Specifické poruchy učení, vymezení, druhy, příčiny, přístup, projevy v předškolním věku..
18) Aplikace poznatků sociální a pedagogické psychologie v práci učitele MŠ.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.