ZS1BP_PDD Pedagogická diagnostika

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_PDD/01: Po 9:20–11:00 učebna 34, J. Kratochvílová
ZS1BP_PDD/02: Po 7:30–9:10 učebna 39, J. Kratochvílová
ZS1BP_PDD/03: Út 7:30–9:10 učebna 59, J. Kratochvílová
ZS1BP_PDD/04: Út 9:20–11:00 učebna 10, J. Kratochvílová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student uplatňuje diagnostickou činnost v praxi dle procesu pedagogické diagnostiky; vysvětlí jednotlivé metody pedagogické diagnostiky, možnosti jejich uplatnění v praxi, aplikuje některé z nich ve vlastní diagnostické činnosti; pojmenuje zásady diagnostické činnosti v praxi, uvede příklady chyb v praxi a reflektuje svoji zkušenost s diagnostickou činností; zná metody pro diagnostiku klimatu třídy a sociálních vztahů, motivace, zájmů, učebních stylů, žákova pojetí učiva, výsledků vzdělávání, sebepojetí žáka a jeho rodinného prostředí; zná požadavky na individuální vzdělávací plán žáka; realizuje reflexi své vlastní diagnostické činnosti v praxi.
Osnova
  • 1. Základní teoretická východiska pedagogické diagnostiky 2. Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte na školní vzdělávání 3. Pedagogická diagnostika žáka (studenta) v podmínkách školního vyučování 4. Diagnostika rodiny jako výchovného činitele 5. Metody diagnostikování průběhu a výsledků vzdělávání 6. Pedagogická diagnostika výchovných činností 7. Diagnostika sociálního klimatu školní třídy 8. Metody testování 9. Diagnostika související s profesionální orientací žáků a studentů 10. Diagnostika zvládání zátěže u dětí a dospívajících Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu)
Literatura
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. info
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 9788073874360. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
  • BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • LUKÁŠOVÁ, Hana. Kvalita života dětí a didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 202 s. ISBN 9788073677848. URL info
  • HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 117 s. ISBN 9788073673888. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 9788073673260. info
  • SPÁČILOVÁ, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 74 s. ISBN 8024405687. info
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1992, 106 s. ISBN 80-85467-69-0. info
Výukové metody
Výukové metody ve vyučovacím jazyce: teoretická a praktická příprava formou semináře se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím distančních materiálů v elektronické podobě.
Metody hodnocení
Kritéria ukončení předmětu: Kvalita seminární práce + výsledek ústní (nebo písemné)zkoušky. Seminární práce je hodnocena dle následujících kritérií a student v ní obdrží minimálně 12 bodů: Používá správně terminologii PD; Provádí sběr diagnostických dat vzhledem k cíli plánované diagnostické činnosti; Vyhodnocuje a interpretuje získaná data; Stanovuje diagnózu a možná opatření.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.