PdF:ZS1BP_PDD Pedagogická diagnostika - Informace o předmětu
ZS1BP_PDD Pedagogická diagnostika
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Kalusová (cvičící)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Student uplatňuje diagnostickou činnost v praxi dle procesu pedagogické diagnostiky; vysvětlí jednotlivé metody pedagogické diagnostiky, možnosti jejich uplatnění v praxi, aplikuje některé z nich ve vlastní diagnostické činnosti; pojmenuje zásady diagnostické činnosti v praxi, uvede příklady chyb v praxi a reflektuje svoji zkušenost s diagnostickou činností; zná metody pro diagnostiku klimatu třídy a sociálních vztahů, motivace, zájmů, učebních stylů, žákova pojetí učiva, výsledků vzdělávání, sebepojetí žáka a jeho rodinného prostředí; zná požadavky na individuální vzdělávací plán žáka; realizuje reflexi své vlastní diagnostické činnosti v praxi.
- Osnova
- 1. Základní teoretická východiska pedagogické diagnostiky 2. Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte na školní vzdělávání 3. Pedagogická diagnostika žáka (studenta) v podmínkách školního vyučování 4. Diagnostika rodiny jako výchovného činitele 5. Metody diagnostikování průběhu a výsledků vzdělávání 6. Pedagogická diagnostika výchovných činností 7. Diagnostika sociálního klimatu školní třídy 8. Metody testování 9. Diagnostika související s profesionální orientací žáků a studentů 10. Diagnostika zvládání zátěže u dětí a dospívajících Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu)
- Literatura
- BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026201762. info
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
- BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. info
- BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 9788073874360. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
- BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
- HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
- LUKÁŠOVÁ, Hana. Kvalita života dětí a didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 202 s. ISBN 9788073677848. URL info
- HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 117 s. ISBN 9788073673888. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 9788073673260. info
- SPÁČILOVÁ, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 74 s. ISBN 8024405687. info
- HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1992, 106 s. ISBN 80-85467-69-0. info
- Výukové metody
- Výukové metody ve vyučovacím jazyce: teoretická a praktická příprava formou semináře se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím distančních materiálů v elektronické podobě. V průběhu semestru vykonávají studenti dílčí úkoly, které průběžně zakládají a souhrnně odevzdávají v seminární práci.
- Metody hodnocení
- Kritéria ukončení předmětu: Kvalita seminární práce + výsledek ústní (nebo písemné)zkoušky. Seminární práce je hodnocena dle následujících kritérií: Používá správně terminologii PD; Provádí sběr diagnostických dat vzhledem k cíli plánované diagnostické činnosti; Vyhodnocuje a interpretuje získaná data; Stanovuje diagnózu a možná opatření.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/ZS1BP_PDD