PdF:CH2MP_3P5C Chemické profesní praktikum - Informace o předmětu
CH2MP_3P5C Chemické profesní praktikum
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CH2MP_3P5C/01: Po 9:20–11:00 laboratoř 80, H. Cídlová, E. Trnová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Předmět završuje oborově didaktickou přípravu budoucího učitele chemie na ZŠ.
Hlavní cíle kurzu jsou:
- realizovat a posuzovat praktické pedagogické mikrovýstupy studentů. Mikrovýstupy jsou záměrně typizované. Každý mikrovýstup má specifickou strukturu a zadání, student je nucen je akceptovat, předem se na ně systémově připravit a doložit svoji připravenost protokolem. Na simulované nestandardní situace (simulace chování žáků ve třídě) se naopak očekávají studentovy bezprostřední a okamžité reakce a situační řešení. Mikrovyučování a videosimulace mají preferovat a kultivovat především studentovy sebereflektivní aktivity.
- tvořit, stříhat a hodnotit vytvořené výukové videozáznamy
- naučit se klást otázky (rozhovor, frontální opakování, zkoušení).
- naučit se navodit problémové situace, týmové řešit problémy.
- prakticky uplatňovat kontext v různých fázích vyučovací hodiny.
- seznámit se s motivací jako praktickou a permanentní aktivitou učitele.
- naučit se provést komplexní analýzu simulované neočekávané, problémové, resp. konfliktní situace (identifikace, kvalifikace a řešení). - Osnova
- - Seznámení s technickým vybavením pro výuku (kamera, projektor, notebook, interaktivní tabule): ukázky, praktické seznámení.
- - Volba typu pedagogického mikrovýstupu.
- - Výstup na zadané odborné téma.
- - Hodnocení mikrovýstupu ostatními studenty a vyučujícím.
- - Volba chemického pokusu pro tvorbu videozáznamu.
- - Seznámení s potřebným software pro střih videozáznamu.
- - Realizace komentovaného školního chemického pokusu, natočení videa.
- - Střih videa.
- - Kritické hodnocení vytvořených filmů ostatními studenty a vyučujícím.
- Literatura
- BUDIŠ, Josef. Cesta k profilu absolventa učitele chemie na ZŠ. In Profil učitele chemie I. první vydání. Hradec Králové: Pedagogická fakulta UHK, 2002, s. 21-27. ISBN 80-7041-856-7. info
- BUDIŠ, Josef a Jiří ŠIBOR. Zkušenosti s profesním výcvikem učitelů chemie pro ZŠ. první vydání. Hradec Králové: Pedagogická fakulta UHK, 2002, s. 22-29. ISBN 80-7041-856-7. info
- Učitel - vyučování - situace. Edited by Josef Budiš - Vladimír Jůva. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995. info
- Výukové metody
- seminář
praktická cvičení - Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu:
Absolvování Obecné didaktiky chemie a Speciální didaktiky chemie.
Absolvování předmětu Školní chemické pokusy I a II.
Aktivní a praktické zvládnutí videotechniky při pořizování záznamů mikrovýstupů.
Aktivní účast v profesním praktiku, absolvování minimálně čtyř mikrovýstupů, aktivní přístup při analýze mikrovýstupů. - Informace učitele
- Poznámky k mikrovýstupu : Časový limit výstupu – 3-4 minuty, Zvolené téma Chemismus zvoleného tématu Pojmová strukturace, kvalifikace pojmů, vazby Pokus (charakteristika eduktů a produktů, aparatura, reakční podmínky, didaktická interpretace, bezpečnost, žáka jako pomocník u demonstrace) Interdisciplinární pohled, kontexty, teorie a praxe Eventuální návrh projektu (interdisciplinarita, týmová práce, vazba na praxi, komunikace…)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/CH2MP_3P5C