SZ3MK_CJAJ Anglický jazyk pro učitele odborných předmětů ZŠ a SŠ

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0/1.2. 14 h. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Gabriela Hublová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Dvořáková (přednášející)
Mgr. Jana Kollárová (pomocník)
Mgr. Veronika Vávrová (přednášející)
PhDr. Jiří Vacek, CSc. (pomocník)
Garance
Mgr. Daniela Dvořáková
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Pedagogické fakultě – Fakultní oddělení celoškolských kateder – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Pedagogické fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ3MK_CJAJ/OS01: So 27. 9. 10:15–12:50 učebna 51, So 11. 10. 15:45–18:20 učebna 51, So 25. 10. 7:30–10:05 učebna 51, So 6. 12. 15:45–18:20 učebna 51, So 13. 12. 15:45–18:20 učebna 51, D. Dvořáková
SZ3MK_CJAJ/OS02: So 27. 9. 10:15–12:50 učebna 57, So 11. 10. 15:45–18:20 učebna 57, So 25. 10. 7:30–10:05 učebna 57, So 6. 12. 15:45–18:20 učebna 57, So 13. 12. 15:45–18:20 učebna 57, V. Vávrová
Předpoklady
Předpokladem pro zapsání tohoto předmětu na úrovni B2 CEFR je znalost anglického jazyka minimálně na úrovni B1 (= pre-intermediate). B1 level knowledge of English is required. The pre-intermediate student (B1) understands the main points of clear standard input on familiar matters. Can enter unprepared into conversation about familiar topics and connect ideas in a simple way. Can provide information, take messages, give simple instructions and deal with less routine problems, e.g. complaints. Can describe events, experiences, hopes and ambitions; give reasons, explanations of plans and opinions.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
By means practically-oriented topics, students will develop all receptive (reading, listening) and productive (speaking, writing) language skills together with their grammar and vocabulary awarness within B2 level. Course objectives: 1) acquiring fundamental terminology related to the student's qualification/field of study(business English,technical English, English linked to providing services, English for special needs educators) and vocabulary related to a professional career; 2) B2 level grammar practice; 3) enhancing language skills (R, L, S, W); 4) practising presentation skills.
Osnova
  • Consultation 1 Entrance B1 test. Home preparation: Where do you work? In-class material: Talking about English, jobs and career. (Discussing advantages and disadvantages of various professions. Speaking about the present/future job.) Grammar: Present simple, present continuous. Past simple, past continuous. Future in English.
  • Consultation 2 Home preparation: Education and career. In-class section: My career. (Discussing qualities and skills needed for getting different jobs, interviews.) Grammar: Present perfect simple, present perfect continuous, passive forms, modals.
  • Consultation 3 Home preparation: On the phone. Phone interview. Academic language: writing a formal letter, letter of complaint. In-class materials: Travel and travel problems. Business trips. Cultural differences. (Planning a business trip/itinerary. Practising situational language: Travel and travel problems. Eating out.) Grammar: Conditionals, articles, countable and uncountable nouns.
  • Consultation 4 Home preparation: Money and finance. Consumerism. In-class section: Business meeting. Small talk. Having a foreign visitor to your company/organization. Grammar: A, some, any, no; reported speech, prepositional phrases.
  • Consultation 5 Home preparation: Problems at work. Workplace safety. In-class materials: Work environment. Oral presentations. Grammar: Transitional expressions, phrasal verbs.
Literatura
  • E-learning: IS.MUNI.CZ
  • COTTON, David, David FALVEY a Simon KENT. Market leader. New ed. Harlow: Longman, 2005, 176 s. ISBN 0582838096. info
  • JONES, Leo a Richard ALEXANDER. New international business English : communication skills in English for business purposes : student's book [Jones, 2003]. Updated ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, 176 s. : i. ISBN 0-521-53173-X. info
  • HASHEMI, Louise a Barbara THOMAS. Cambridge grammar for first certificate : with answers. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, xii, 260. ISBN 0521533368. info
  • PRODROMOU, Luke. Grammar and vocabulary for first certificate : with key. Essex: Longman, 1999, 319 s. ISBN 9780582400184. info
Výukové metody
Consultations in the form of seminars designed for teaching English for specific and academic purposes (activities developing students' awarness of language skills and systems within B2 level - independent reading and listening tasks; grammar and vocabulary practice, discussions and presentations, e-learning for grammar and vocabulary practice etc.
Metody hodnocení
Level B2 language course. Credit requirements: 1) Attendance and active participation in consultations (one absence due to serious reasons is acceptable). 2) Completed assigned units/grammar exercises. 3) Oral presentation. 4) Meeting deadlines. 5) Final exam: A) Written test + special terminology: listening (14 marks), reading (12 marks), use of English (20 marks), writing (14 marks), terminology (10 marks). Total: 70 marks. PASS MARK: 65%. (45 marks). B)Oral part 1) monologue (introducing student's field of study) - 1 minute + 2) spoken interaction between two students - 6 minutes. Total: 30 marks; PASS MARK = 65 % (20 marks). Student, který nesplní požadavky 1) až 4) nemůže skládat zkoušku z tohoto předmětu! Ústní část zkoušky mohou absolvovat výhradně ti studenti, kteří splní její písemnou část! Only those students who have successfully passed a written part can sit for an oral part of the exam! For information on course recognition see http://www.ped.muni.cz/katedry-a-instituty/cjv/uznavani-predmetu/
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Dopustí-li se student při skládání zkoušky nemorálního jednání jako je používání různých nepovolených pomůcek ("taháků", komunikačních zařízení aj.), opisování, vynášení/pořizování kopií zadání testů anebo jednání narušujícího průběh testu, vyučující může takového studenta vykázat z učebny a hodnotit "neprospěl". V případě závažného přestupku bude dán podnět disciplinární komisi k zahájení disciplinárního řízení.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je vyučován v angličtině a je zakončen testem na úrovni B2.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.