PdF:SZ7MP_ODI2 Seminář k obecné didaktice - Informace o předmětu
SZ7MP_ODI2 Seminář k obecné didaktice
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Vladimíra Neužilová (cvičící)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Milan Kubiatko, PhD. (cvičící)
Mgr. Tomáš Janko, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (cvičící)
Bc. Dana Peňázová (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ7MP_ODI2/01: Út 12:05–12:50 učebna 53, V. Neužilová
SZ7MP_ODI2/02: Út 13:00–13:45 učebna 7, V. Neužilová
SZ7MP_ODI2/03: St 11:10–11:55 učebna 34, V. Neužilová
SZ7MP_ODI2/04: St 10:15–11:00 učebna 30, V. Neužilová
SZ7MP_ODI2/05: Po 8:25–9:10 učebna 39, M. Kubiatko
SZ7MP_ODI2/06: Po 9:20–10:05 učebna 30, M. Kubiatko
SZ7MP_ODI2/07: Po 7:30–8:15 učebna 41, M. Kubiatko
SZ7MP_ODI2/08: Po 10:15–11:00 učebna 53, J. Šťáva
SZ7MP_ODI2/09: Po 11:10–11:55 učebna 56, J. Šťáva
SZ7MP_ODI2/10: Po 12:05–12:50 učebna 60, J. Šťáva
SZ7MP_ODI2/11: Po 14:50–15:35 učebna 39, P. Knecht
SZ7MP_ODI2/12: Po 15:45–16:30 učebna 35, P. Knecht
SZ7MP_ODI2/13: Út 9:20–10:05 učebna 42, T. Janko
SZ7MP_ODI2/14: Út 8:25–9:10 učebna 38, T. Janko
SZ7MP_ODI2/15: Út 16:40–17:25 učebna 33, A. Bendová
SZ7MP_ODI2/16: Út 17:35–18:20 učebna 33, A. Bendová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Hlasová výchova (program PdF, N-SS)
- Hra na klavír (program PdF, N-SS)
- Hudební výchova (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Vizuální tvorba (program PdF, N-SS)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Iniciovat, podporovat a rozvíjet profesní vidění, vědění a jednání budoucích učitelů.
- Osnova
- 1. Úvod do studia didaktiky (Knecht) 2. Vzdělávací a kurikulární politika (Knecht) 3. Vzdělávací a školský systém, škola jako učební prostředí (Janík) 4. Vzdělávání, vzdělání, vzdělanost: pojetí, cíle, obsahy (Knecht) 5. Cíle a obsahy vzdělávání a jejich transformace (Janík) 6. Učebnice a další didaktická média (Janko) 7. Výuka: vyučování a učení (Neužilová) 8. Organizace a řízení třídy (Knecht) 9. Učební úlohy: pohledy z mezinárodních srovnávacích výzkumů (Janík) 10. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí (Neužilová) 11. Analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality (Knecht)
- Literatura
- povinná literatura
- PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK a Petr KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 173 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2. info
- • Janík, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), 5–32.
- doporučená literatura
- • Štech, S. (1994). Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 44(4), 310-320.
- • Kansanen, P. (2004). Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii: problémy klíčových pojmů a jejich překladu. Pedagogika, 54(1), 48-57.
- • Mareš, J. (2009). Edukace založená na důkazech: Inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, 59(3), 232-258.
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
- PETTY, Geoffrey. Evidence-based teaching : a practical approach. 2nd ed. Cheltenham: Nelson Thornes, 2009, v, 378. ISBN 9781408504529. info
- • Harbo, T. (1991). Humanizace vzdělávání a současné teorie kurikula. Pedagogika, 41(3), 247–255.
- Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Edited by Jaroslav Kalous - Arnošt Veselý. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 172 s. ISBN 9788024612607. info
- • Walterová, E. et al. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. I. a II. díl. Brno: Paido.
- • Skalková, J. (2005). Rámcové vzdělávací programy – dlouhodobý úkol. Pedagogika, 55(1), 4-25.
- • Janík, T., Knecht, P., Najvar, P., Píšová, M., & Slavík, J. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: výzkumná zjištění a doporučení. Pedagogická orientace, 21(4), 375–415.
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- • Slavík, J. (2003). Autonomní a heteronomní pojetí školního hodnocení - aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika, 53(1), 5-25.
- • Švaříček, R. (2011). Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 16(1), 9-46.
- • Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích. Od virtuálních hospitací k videostudiím. Praha: NÚV.
- • Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204.
- Výukové metody
- Diskuse, práce s textem, řešení problémů, kritické myšlení, skupinová výuka, samostatná práce.
- Metody hodnocení
- Pro ukončení předmětu jsou v semestru předepsány průběžné kontroly, jejichž výsledky jsou započítávány do závěrečného hodnocení. Odevzdání seminární práce v rozsahu 5 stránek vypracované dle pokynů vyučujícího. Prezentace zvoleného seminárního úkolu (10 minut).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SZ7MP_ODI2