ZS1MP_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_DIVZ/01: Čt 14:50–15:35 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_DIVZ/02: Čt 13:55–14:40 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_DIVZ/03: Čt 12:05–12:50 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_DIVZ/04: Čt 13:00–13:45 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům.
Osnova
  • 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
  • 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
  • 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
  • 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
  • 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
  • 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
  • 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
  • 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
  • 9. Specifika výchovy ke zdraví.
  • 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
ústní zkouška; vypracování příprav na vyučovací hodinu;
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.