PdF:RJ2BP_USP1 Úvod do studia ruštiny 1 - Informace o předmětu
RJ2BP_USP1 Úvod do studia ruštiny 1
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 16:40–17:25 učebna 1
- Předpoklady
- Všeobecné jazykové povědomí na úrovni znalostí SŠ.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70 - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubení vědomostí a zajištění širší teoretické báze v oblasti jazykovědy. Ze získaných vědomostí budou studenti vycházet při dalším studiu jazyka. Hlavním úkolem předmětu je také seznámení studentů s terminologií a termíny, se základními požadavky kladenými na vědeckou práci, se způsobem jejího zpracování, s normami a pravidly pro formální úpravu textu.
- Osnova
- 1. Jazykověda: věda o lidském jazyce. Předmět jazykovědy (lingvistiky), místo lingvistiky v systému věd, základní lingvistické disciplíny, pomezní lingvistické disciplíny, mezioborové vztahy lingvistiky. Rusko-česká terminologie: průběžně v semestru k danému tematickému celku.
- 2. Vznik a vývoj jazyka. Teorie vzniku a vývoje jazyka. Ontogeneze a fylogeneze jazyka.
- 3. Klasifikace jazyků světa. Typologická, genealogická, geografická a sociolingvistická klasifikace, základní parametry pro rozlišení jazyků.
- 4. Jazyk a lidská společnost. Jazyk jako sociální jev. Jazykové společenství, jazyk jako společenská instituce, normy v lidské společnosti a jazykové normy, jazykový úzus mluvený a psaný, kodifikace jazykové normy.
- 5. Jazyk a komunikace. Podstata a různé podoby komunikace. Ostenze, znak ( definice znaku u Ch. S. Peirce, definice znaku u F. Saussura, Peirceova klasifikace znaků), sémiotika (syntaktika, sémantika, pragmatika, jazykový znak a jeho komunikativní funkce).
- 6. Jazyk a komunikace. Podstata a různé podoby komunikace. Jazyk a myšlení. Jazyk a řeč. Obecné schéma jazykové komunikace, základní jazykové funkce podle K. Bűhlera, funkce informativní a kognitivní, funkce emotivní, funkce výzvová, funkce kontaktová, funkce estetická, funkce metajazyková, řečové (mluvní , promluvové) akty. Místo jazyka v duševní činnosti člověka, univerzalistické a deterministické pojetí, Sapirova-Whorfova hypotéza.
- 7. Jazykový systém a jeho realizace. De Saussurova dichotomie langue - parole, pojetí langage u de Saussura, substance a forma v jazyce podle de Saussura, strukturalistické pojetí systému, struktury a inventáře, vztahy paradigmatické a syntagmatické, centrum a periférie systému, pojetí jazykových rovin (úrovní), jazyk jako systém systémů, kompetence a performance u N. Chomského.
- 8. Fonetika a fonologie, jejich předmět. Základní fonologické pojmy,prozodické prostředky jazyka, transkripce a transliterace.
- 9. Morfologie. Předmět morfologie (tvarosloví), morfonologie, morfologická sémantika významosloví), gramatické kategorie, gramatické kategorie vyššího řádu, gramatické kategorie nižšího řádu, kategorie jmenné, kategorie slovesné.
- 10. Lexikologie. Lexikální systém jazyka. Disciplíny zabývající se slovní zásobou jazyka, tj. lexikálním systémem (lexikologie, sémaziologie, onomaziologie, etymologie, onomastika, frazeologie).
- 11. Syntax (skladba). Předmět syntaxe, základní syntaktické jednotky, syntaktické vztahy, způsoby a prostředky jejich vyjadřování.Definice věty. Větná skladba. Typologie věty.
- 12. Textová rovina. Pojem koherence textu. Aktuální větné členění. Výpověď.
- 13. Shrnutí.
- Literatura
- povinná literatura
- Úvod do studia jazyka. Edited by Jiří Černý. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1998, 243 s. ISBN 80-85839-24-5. info
- doporučená literatura
- ČERMÁK, František. Jazyk a jazykověda : přehled a slovníky. Vydání 3., doplněné. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 341 stran. ISBN 8024601540. info
- ERHART, Adolf. Úvod do jazykovědy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 200 s. ISBN 8021026693. info
- neurčeno
- ČEJKA, Mirek. Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). In Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1393-1. info
- VEČERKA, Radoslav. Základy slovanské filologie a staroslověnštiny. 5. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 112 s. ISBN 80-210-2961-7. info
- HRBÁČEK, Josef. Úvod do studia jazyka. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1999, 156 s. ISBN 80-85899-65-5. info
- Výukové metody
- Přednáška. V průběhu studia teoretická příprava ke zkoušce.
- Metody hodnocení
- 1) Vypracování a odevzdání seminární práce na zadané téma. Termín odevzdání: poslední výukový týden. 2) Písemná zkouška má dvě části: a) zvládnutí odborné rusko-české terminologie: soubor s odbornou terminologií bude od začátku semestru přístupný ve studijních materiálech v IS, b)zvládnutí A tematických okruhů, které tvoří obsahovou náplň předmětu RJ2BK_USP1 a zvládnutí B tematických okruhů (tyto okruhy tvoří obsahovou náplň volitelného předmětu Seminář z úvodu do studia ruštiny 1(RJ2BK_USS1). Pro připuštění k 2.části zkoušky je potřeba dosáhnout alespoň 60%. K úspěšnému zvládnutí 2. části je třeba dosáhnout alespoň 70%.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Informace viz výše - Typ výuky a zkoušky, požadavky k ukončení (ve vyučovacím jazyce). Doporučuji studentům absolvovat volitelný předmět RJ2BP_USS1, v němž budou v průběhu semestru probírána témata z tematického okruhu B.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/RJ2BP_USP1