SP4RC_SVTP Strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
12 hodin. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4RC_SVTP/01: So 10. 10. 7:30–12:50 učebna 51, Pá 27. 11. 7:30–12:50 učebna 51, P. Kopečný, D. Zámečníková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zaměřit se na znalost problematiky edukace a přístupů k osobám s těžkým postižením. Orientace v oblasti legislativy u cílové skupiny, možnosti podpory, edukace, týmové - mezioborové spolupráce. Předmět je zaměřen na oblast rané péče, předškolního vzdělávání, základní vzdělávání a možnosti zahrnutí inkluzivních přístupů při podpoře těchto osob a jejich rodin, dále pak možnosti poradenství a strategie ve vzdělávání žáků s těžkám postižením.
Osnova
  • 1. Terminologické vymezení 2. Pojem inkluzivní vzdělávání v kontextu osob s těžkým postižením 3. charakteristika osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami 4. raná podpora 5. poradentsví 6. Speciálně poedagogická diagnostika 7. Intervence 8. Strategie ve vzdělávání 9. Specifika educkace 10. Rámcový vzdělávací program 11. Strategie podpory, vybrané terapeutické přístupy
Literatura
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
    neurčeno
  • OŠLEJŠKOVÁ, Hana a Marie VÍTKOVÁ. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 310 s. ISBN 978-80-210-6673-1. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
Výukové metody
teoretická příprava, diskuse, videoukázky
Metody hodnocení
písemný test, celkem 30 otázek, každá hodnocena 1 bodem, je třeba dosáhnout 75% správných odpovědí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.