PdF:SV4BP_SPX3 Ped. praxe souvislá 3 (výběr.) - Informace o předmětu
SV4BP_SPX3 Pedagogická praxe souvislá 3 (výběrová)
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/0/2. 4 týdny. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předpoklad: SV4BP_SPX2 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Student prokáže dovednost výchovné práce prostřednictvím aplikace vhodného obsahu a adekvátních metod práce (sociálních a pedagogických). Reaguje přitom na určitou skutečnost, kterou se snaží ovlivnit (nebo přímo intervenovat), prostřednictvím vhodně zvolených edukačních strategií. Příkladem intervence může být např. koncept akčního výzkumu nebo určité obdoby.
- Osnova
- Organizační instrukce: Vzhledem k charakteru praxe je nezbytné, aby pedagogický záměr odsouhlasil garant (vyučují) předmětu (praxe). Student si vybere vhodné místo pro praxi, seznámí se s chodem zařízení, prodiskutuje možné metody práce (aktivity, popřípadě intervenci s metodikem praxí), vytvoří koncept svého působení, který následně prodiskutuje s garantem (vyučujícím). Kde lze praxi absolvovat? Praxi lze absolvovat v nestátních neziskových organizacích nebo ve státní sféře (sociální úřady, sociální/ školské odbory, příspěvkové organizace). Student by měl realizovat praxi v oblasti sociální pedagogiky, sociální práce, multikulturní výchovy nebo volného času, mimoškolní výchovy atd. Co na praxi dělat? Studenti se v rámci praxe pohybují v prostředí, kde se věnují různé klientele z řad dětí, mládeže a dospělých, klientům ze sociálně znevýhodněného prostředí, popřípadě se zaměří na oblast prevence sociálně patologických jevů. Konkrétní činnosti na praxi souvisejí s výběrem zařízení a cílem praxe, kterou si částečně určuje student sám.
- Literatura
- ZAPLETAL, Miloš. Hry na hřišti a v tělocvičně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 3, Hry na hřišti a v tělocvičně [Zapletal, 1987] : Velká encyklopedie her. 3, Hry na hřišti a v tělocvičně [Zapletal, 1997]. info
- NĚMEC, Jiří a Tomáš ČECH. Pedagogika volného času pro kombinované studium. E-learningová podpora výuky. Brno. Pedagogická fakulta MU, 2005. URL info
- PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999, 93 s. ISBN 80-210-2033-4. info
- PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 229 s. ISBN 80-7178-295-5. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Psychohry. Edited by Bohuslav Blažek. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1995, 186 s. ISBN 8070211393. info
- JŮVA, Vladimír. Muzeopedagogika a pedagogika volného času. Vychovávatel' : časopis pedagógov. Bratislava: Educatio, 1993, roč. 1993, 5/6, s. 16-17. ISSN 0139-6919. info
- Výukové metody
- Praxe je zařazena do předposledního semestru studia, ve kterém již účastník zná své téma bakalářské práce. Ideální stav je takový, v rámci kterého se studentovi/ce podaří v době souvislé výběrové praxe zvolit zařízení (instituci), ve kterém může sbírat data pro svůj výzkum realizovaný v rámci bakalářské práce. V opačném případě si student/ka vybere zařízení, které ho profesně zajímá a výzkum realizuje paralelně s jinou cílovou skupinou (v jiném prostředí apod.). (4 týdny/20 dnů: 6h denně + 1h na zápisky/reflexe = celkem 140 h.), 3 kredity
- Metody hodnocení
- Student si vede detailní záznam o souvislé praxi. Jeho součástí je: popis výchozího stavu, popis cílového stavu, kterého by bylo vhodné dosáhnout, volba strategií a konkrétních metod práce, detailní záznam z pozorování a reflexe realizovaných aktivit, kritéria posuzování a evaluace cílového stavu.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2106
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/SV4BP_SPX3