SV4BP_VPPr Praktikum z vývojové psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Garance
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_VPPr/01: Čt 12:05–13:45 učebna 33, B. Strobachová
SV4BP_VPPr/02: Čt 10:15–11:55 učebna 33, B. Strobachová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je doplnit teoretické poznatky z předmětu Vývojová psychologie vlastními úvahami a praktickými cvičeními. Zatímco v předmětu Vývojová psychologie byla věnována pozornost periodizaci lidského vývoje, zde se budeme převážně věnovat jednotlivým funkcím lidské psychiky a všímat si jich v kontextu vývoje. Důležitou součástí kurzu bude samostatná práce studentů, kterou budou plnit průběžně a nosit na hodiny, kde je budou prezentovat kolegům a bude probíhat diskuse. Student bude schopen rozumět zvlášnostem mezi věkovými kategoriemi. Bude schopen interpretovat chování dětí, dospívajících, dospělých i seniorů. Bude schopen uvažovat o mezigeneračních vztazích, střetech i shodách.
Osnova
  • Vývoj dětské hry. Vývoj dětské kresby. Emoční vývoj. Kognitivní vývoj. Vývoj sebepojetí. Vývoj genderové identity. Vývojové změny ve stáří. Mezigenerační vztahy, agismus.
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
Výukové metody
rozbor úkolů (analýza dětské kresby, hry, rozhovor s adolescentem a seniorem), analýza filmového díla
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Informace učitele
Podmínky ukončení Na seminářích je nutná aktivní účast, tzn. docházka a prezentace splněných úkolů.V průběhu semestru bude nutné splnit 5 úkolů, průběžně je odevzdávat a diskutovat nad nimi s kolegy. Rámcové zadání úkolů (upřesnění proběhne v rámci semináře): Pozorování vývoje dětské kresby (získat kresbu minimálně tří dětí rozdílného věku, např. 3, 6, 9 let na stejné téma, kresby porovnat a rozebrat z hlediska vývojové psychologie). Pozorování dětské hry (v kolektivu dětí předškolního věku pozorovat spontánní hru, sledovat její prvky, role dětí). Vývoj genderové identity (rozhovor s adolescentem). Existuje životní moudrost?(rozhovor se seniorem nad 75 let). Životní etapa, v které bych chtěl žít a proč (vlastní zhodnocení a úvaha nad obdobími lidského života).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.