SV4MP_PDG2 Pedagogicko-psychologická diagnostika 2

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4MP_PDG2/01: St 12:05–13:45 učebna 6, T. Kohoutek
Předpoklady
Absolvovat předmět Pedagogicko-psychologická diagnostika 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozšíření informací z oblasti diagnostiky. Důraz kladen na samostatnou práci studentů. a praktickou aplikaci poznatků. Po absolvování kurzu budou studující schopni: - rozlišovat typy metod podle jejich zaměření a podle míry objektivity vyhodnocování - uvažovat o validitě a reliabilitě metod, rozpoznat validní a nevalidní diagnostické postupy - orientovat se ve výsledcích psychologických zpráv určených pedagogům - navrhnout základní metody pro pedagogickou diagnostiku a výzkum - brát v potaz etický aspekt diagnostiky a diagnostických situací - přiměřeně se podílet na administraci a vyhodnocování vybraných typů metod
Osnova
  • • Cíle pedagogicko-psychologické a pedagogické diagnostiky. Hlavní oblasti pedagogicko-psychologické diagnostiky. Diagnostika psychomotorického vývoje, nadání, smyslových schopností, specifických poruch učení, osobnosti, sociálních aspektů fungování, diagnostika a psychopatologie, diagnostika a náprava/terapie, autoevaluace. • Historický vývoj diagnostiky v psychologii a pedagogice. Diagnostika jako tvorba diagnózy a jako proces posuzování (assessment). Rizika a úskalí diagnostiky. Zásady práce s diagnostickými metodami, etické principy, kompetence. • Typy diagnostických metod. Psychometrické a klinické metody, kvalitativní a kvantitativní přístup. Výkonové testy, dotazníky, projektivní a psychosémantické metody. • Výkonové testy. Nároky kladené na testy, jejich vyhodnocování a administraci – validita, reliabilita, objektivita. Úrovně měření, normy. Klasická teorie testů. Testy didaktické a testy inteligence. • Dotazníkové metody. Validita a reliabilita dotazníků. Způsob práce s dotazníkovými daty. Limity využití dotazníků. • Klinické a kvalitativní postupy. Anamnéza, rozhovor, pozorování, posuzovací schémata. Postupy při registraci a uchování informací, interpretační rámec. • Text jako diagnostický materiál. Volné vyprávění (narace), využití podnětového materiálu (nedokončené věty, slovníkové a asociační postupy). • Analýza produktů. Kresba a hra v diagnostice. Normativní a projektivní přístup k práci s kresbou. • Projektivní metody. Psychosémantika, individuální tvorba významu. • Sociometrie, posuzování sociální pozice a psychosociálního zázemí klienta.
Literatura
  • URBÁNEK, Tomáš, Denisa DENGLEROVÁ a Jan ŠIRŮČEK. Psychometrika : měření v psychologii. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 319 stran. ISBN 9788073678364. URL info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005, 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
  • PETERSON, Linda Whitney a Milton Edward HARDIN. Děti v tísni : příručka pro screening dětských kreseb. Vyd. 1. Praha: Triton, 2002, 141 s. ISBN 8072542370. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • GOULD, Stephen Jay. Jak neměřit člověka :pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Lidové noviny, 1998, 436 s. ISBN 80-7106-168-9. info
Výukové metody
práce s diagnostickými nástroji (testy), skupinová diskuse
Metody hodnocení
příprava seminárních úkolů v průběhu semestru (test dětské kresby, osobnostní dotazník, psychosémantická metoda) Studenti zpracují dvě seminární cvičení dle zadání a v určeném rozsahu. V určeném termínu ji vloží do e-learningového kurzu ke kontrole a budou prezentovat v semináři. 1. Analýza kresby: analýza kresby dle kritérií odpovídajících účelu diagnostiky: kresby postavy jako orientační ukazatel psychomotorického vývoje, kresba rodiny nebo začarované rodiny jako projektivní technika, kresba stromu a její užití v diagnostice dospívajících a dospělých. 2. Verbální metody: slovníkový test jako metoda k diagnostice kognitivního vývoje, asociační experiment jako projektivní metoda 3. Dotazování a dotazníky: vytvoření a pilotní zadání vlastního dotazníku nebo osnovy rozhovoru na zvolené téma; vyhodnocení standardizovaného dotazníku 4. Projektivní technika: práce s příběhem k podnětovému materiálu (např. k tabuli TAT), práce s projektivní hrovou nebo sociometrickou technikou. Hodnocení: Předmětem hodnocení je respektování zadání cvičení, cvičná analýza a interpretace. Podmínkou ukončení je písemný test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.