SZ9BP_PLAD Playback divadlo

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/1.3. blok (2 dny). 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ9BP_PLAD/01: Čt 15. 10. 13:00–20:10 učebna 19, Pá 16. 10. 8:25–15:35 učebna 19, Čt 22. 10. 13:00–20:10 učebna 19, V. Michovská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět studenty seznamuje s metodou playback divadla, které je jedním z aplikovaných divadel používaných mimo jiné i v pedagogických a pomáhajících profesích. Jeho cílem je otevírat individuální příběhy diváků a převádět je skrz improvizaci herců do sociální roviny, interaktivně tak sdílet individuální i společenskou zkušenost. Předmět zahrnuje improvizační techniky, práci s příběhy a facilitace herců a diváků. Playback divadlo je zároveň přiblíženo teoretickým a historickým zázemím. Po absolvování předmětu bude student umět: Definovat základní pojmy playback divadla, popsat cíle playback divadla, shrnout zahraniční přístupy a dění kolem playback divadla, plánovat možnosti využití playback divadla s různými cílovými skupinami, fungovat v týmu playback divadla a znát zákonitosti jednotlivých forem, aplikovat jednotlivé formy playback divadla v praxi.
Osnova
  • Vznik a historie playback divadla (PT), definování PT ve vztahu k dalším směrům aplikovaných divadel, zahraniční školy PT a další inspirace, možnosti využití PT, český kontext playback divadla, smysl rituálu v PT, průvodce v PT, červená nit příběhů, herci v PT, hudebník v PT, krátké formy PT, dlouhé formy PT, stavba PT herecké skupiny a představení PT, představení a zpětná vazba.
Literatura
    doporučená literatura
  • SALAS, Jo. Improvising Real Life. NY: Tusitala Publishing, 1993. ISBN 978-0-9642350-9-0
Výukové metody
přednáška, propojení zvuku a pohybu, improvizace, práce s příběhem konkrétního člověka, krátké formy, dlouhé formy, facilitace, zpětná vazba
Metody hodnocení
Aktivní účast na výuce, závěrečné představení, zpětná vazba, skupinový rozbor práce, diskuze.
Informace učitele
SALAS, Jo. Improvising Real Life. NY: Tusitala Publishing, 1993. ISBN 978-0-9642350-9-0 FOX, Hannah. Zoomy Zoomy. NY: Tusitala Publishing, 2010. ISBN 978-0-9642350-8-3 FOX, Jonathan. Acts of Service. NY: Tusitala Publishing, 1994. ISBN 978-0-9642350-0-7 Web mezinárodní playback sítě: http://www.playbacknet.org/drupal/iptn/resources
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka blokově 2 dny.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2016.