CJKSV_Zkjp Základy kultivovaného jazykového projevu a prezentace

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
6 hodin. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (přednášející)
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (přednášející)
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 13:55–16:30 učebna 55
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu účastník: (a) je schopen se souvisle, kultivovaně a spisovně vyjadřovat o odborných problémech z oblasti českého jazyka a celospolečenských otázkách, zvláště těch, týkajících se vzdělávání, výchovy a komunikace; (b) vhodně a účelně využívá prostředků neverbální komunikace a hlasové techniky při veřejném vystupování; (c) orientuje se v jednotlivých typech power-pointových prezentacích, jejich výhodách a nevýhodách a umí je účelně využít při veřejném vystupování; (d) při komunikaci aktivně uplatňuje komunikační maximy; (e) dokáže rozpoznat manipulativní techniky a řečnické triky v mluveném i psaném textu a v případě potřeby je střídmě a účelně použít.
Osnova
  • 1. Postupy a techniky pro snížení trémy před vystoupením. 2. Doporučení pro neverbální složku veřejné komunikace včetně hlasové techniky. 3. Typy a styly power-pointových prezentací, jejich přednostmi a nevýhody. 4. Kompozice veřejného vystoupení v historii a dnes. 5. Řečnické triky. Řečnické ozdoby. 6. Komunikační maximy. 7. Proč je vhodné používat spisovnou češtinu při veřejném vystoupení? Obecná čeština a další útvary národního jazyka. Spisovná čeština a kultivovaná čeština. Kodifikační příručky.
Literatura
    doporučená literatura
  • HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy : základy řečových technik, verbální a neverbální komunikace, jaké jazykové prostředky zvolit, jak zvládnout interpretaci textu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 208 s. ISBN 9788024719900. URL info
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. Rétorika : vážnost mluveného slova. Edited by Josef Šmajs. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2010, 231 s. ISBN 9788024730318. URL info
  • ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika : jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. 3., doplněné vydání. Praha: Grada, 2009, 141 stran. ISBN 9788024729657. URL info
  • KLEMPERER, Victor. Jazyk třetí říše - LTI : poznámky filologovy. Translated by Zlata Kufnerová. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2003, 299 s. ISBN 8073190192. info
  • ČECHOVÁ, Marie, Jan CHLOUPEK, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná česká stylistika. Vydání první. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 342 stran. ISBN 8086642003. info
  • JELÍNEK, Milan a Blažena ŠVANDOVÁ. Argumentace a umění komunikovat. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 327 s. ISBN 8021021861. info
Výukové metody
mluvní cvičení, diskuse o odborných problémech předmětu, samostudium
Metody hodnocení
Účastníci kurzu absolvují mluvní cvičení, které bude hodnoceno z hlediska neverbální komunikace, z hlediska stylistického, kompozičního, invenčního i odborného. Odevzdají práci na předem zadaná témata (viz cíle předmětu bod a). Ke splnění předmětu je třeba aktivní práce během konzultací.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/CJKSV_Zkjp