PR_Mod6a Školní třída, její vedení a diagnostika 1

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
7 hodin. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Beran, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači budou umět definovat a vysvětlit základní pedagogicko-psychologické zákonitosti školní třídy jako sociální skupiny. Osvojí si základní diagnostické nástroje a profily metod. Prokáží na konkrétních případech (kazuistiky) na základě analýzy pochopení základních vztahů a projevů chování. Budou umět interpretovat získané výsledky, navrhovat a plánovat řízení změn v případě jejich potřeby.
Osnova
  • Práce se školní třídou , školní třída jako sociální skupina a vztahová síť
  • Školní třída jako sociální skupina
  • Koheze třídy, základní patologie školní třídy
  • Pozice a role dítěte ve školní třídě
  • Diagnostika školní třídy (diagnostické nástroje, profily některých metod)
  • Diagnostický proces a interpretace výsledků pedagogické diagnostiky
Literatura
  • • www.odrogach.cz • www.primarniprevence.cz • www.poradenskecentrum.cz • www.minimalizacesikany.cz • www.msmt.cz
  • FIELD, Evelyn M. Jak se bránit šikaně : praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Translated by Petra Diestlerová. Vyd. 1. V Praze: Ikar, 2009, 311 s. ISBN 9788024911762. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • BENDL, Stanislav. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 298 stran. ISBN 8072546244. info
Výukové metody
workshop, skupinové cvičení, řešení modelových situací, četba, domácí příprava
Metody hodnocení
kontrola domácí přípravy (70%), aktivita ve výce (75%), písemný test (70 % úspěšnost)
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.