R2BP_FFS1 Seminář z fonetiky a fonologie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
R2BP_FFS1/01: Út 7:30–8:15 učebna 59, A. Sokolova
R2BP_FFS1/02: Út 13:00–13:45 učebna 65, A. Sokolova
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s fonetickým systémem ruského jazyka. Nácvik ruského přízvuku, redukce samohlásek, palatalizace a labializace. Upevnění a procvičení správné ruské výslovnosti hlásek a intonace vět a porovnání rozdílů mezi češtinou a ruštinou. Zdokonalování ústního projevu studentů po stránce fonetické a fonologické prostřednictvím drilových cvičení a poslechu audio nahrávek. Hlavní důraz se klade na správnou výslovnost ruských hlásek a správnou intonaci vět.
Osnova
  • 1. Intonace, intonační konstrukce ruštiny, intonační centrum, přízvuk slovní a větný (frázový akcent), dělení věty na syntagmata.
  • 2. Intonační konstrukce 1. Oznamovací věta.
  • 3. Intonační konstrukce 2. Tázací věta s tázacím slovem. Oslovení, pozdrav, rozkaz.
  • 4. Intonační konstrukce 3. Tázací věta bez tázacího slova, opakovaná otázka.
  • 5. Intonační konstrukce 4. Neúplná tázací věta se spojkou a. Věty s výčtem.
  • 6. Intonační konstrukce 5. Emocionálně zabarvené věty. Věty s kladným a záporným hodnocením se dvěma intonačními centry.
  • 7. Intonační konstrukce 6. Emocionálně zabarvené věty. Věty s kladným hodnocením.
  • 8. Intonační konstrukce 7. Emocionálně zabarvené věty. Věty se záporným hodnocením.
  • 9. Intonace češtiny a ruštiny ve srovnávacím aspektu: věty oznamovací, tázací, rozkazovací.
  • 10. Čtení dialogů.
  • 11. Poslech a rozbor nahrávek (použití intonačních konstrukcí, vhodnost výběru intonačních konstrukcí).
  • 12. Opakování: čtení a rozbor dialogů.
Literatura
    povinná literatura
  • KONEČNÝ, Jakub. Praktická fonetika ruského jazyka pro budoucí učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015, 169 stran. ISBN 9788072908356. info
  • ODINCOVA, Irina Vladimirovna. Russkij jazyk kak inostrannyj, Zvuki, ritmika, intonacija. Moskva: Flinta, 2014. 367 s. ISBN 5-89349-383-4.
    doporučená literatura
  • BRYZGUNOVA, Jelena Andrejevna. Zvuki i intonacija russkoj reči. Moskva: Russkij jazyk, 1981. info
  • Kasatkin, L.L. Sovremennyj russkij jazyk. Fonetika. Moskva : Akademie, 2006, 256 s. ISBN 5-7695-2467-7
  • ROZENTAL, D. E., I. B. GOLUB a M. A. TELENKOVA. Sovremennyj russkij jazyk. Moskva: AJRIS PRESS, 2010. ISBN 978-5-8112-4098-2. info
  • Russkaja grammatika. Edited by Natalija Jul‘jevna Švedova. Moskva: Nauka, 1980, 783 s. info
Výukové metody
Plnění zadaných úkolů, samostatná práce s literaturou a tiskem, doporučuje se poslech v ruském jazyce a nácvik správné výslovnosti čtením ruskojazyčných textů.
Metody hodnocení
Pravidelná docházka min. 80%, tolerují se dvě absence. Zápočet se skládá z písemné a ústní části. Písemná část - transkripce, intonační konstrukce.Ústní část - čtení krátkých textů. Hodnotí se správná výslovnost a intonace.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
http://is.muni.cz/do/ped/kat/KRus/fonetika/index.html
Další fonetická cvičení jsou k dispozici, např. v Kurzu praktické fonetiky RJ (viz odkaz).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018.