PdF:SP4MP_RKZ2 Specializace: Surdopedie s pod - Informace o předmětu
SP4MP_RKZ2 Specializace: Surdopedie s podporou českého znakového jazyka 2
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4MP_RKZ2/01: St 7:30–11:00 centrum, R. Horáková
- Předpoklady
- SP4MP_RKZ1 Specializace: Surdopedie s podporou českého znakového jazyka 1
Student, který si zvolí tuto specializaci musí splňovat následující požadavky: 1. v průběhu studia absolvoval volitelný seminář Komunikace jedinců se sluchovým postižením 2. absolvoval kurz českého znakového jazyka v některé organizaci po dobu min. jednoho roku 3. úroveň jeho znakové zásoby je v rozsahu prvních dvou dílů výukového programu - Langer, J., Ptáček, V., Dvořák, K. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk. Olomouc: UP PdF, 2004, ISBN 80-244-0846-5 (zakoupit je možné na www.frpsp.cz) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Zapisují pouze studenti specializace surdopedie, pokud mají sluchové postižení. - Cíle předmětu
- Student se po úspěšném ukončení tohoto předmětu bude bezpečně orientovat v problematice komunikačních forem osob se sluchovým postižením. Bude ovládat vizuálně motorické komunikační systémy jako je znakový jazyk a prstová abeceda.
- Osnova
- Po ukončení předmětu by student měl být schopen orientovat se v následujících oblastech: terminologie oboru surdopedie, klasifikace sluchových vad, historický vývoj péče o osoby se sluchovým postižením, anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, etiologie sluchových vad, důsledky sluchové vady a psychologické zvláštnosti jedinců se sluchovým postižením, logopedická péče, sluchová protetika a kompenzační pomůcky, včasná intervence u jedinců se sluchovým postižením, komplexní péče a systém vzdělávání, integrace a možnosti socializace i profesního uplatnění, tlumočení osobám se sluchovým postižením, sluchová vada a přidružené postižení, hluchoslepota.
- Literatura
- doporučená literatura
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
- POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007, 197 s. ISBN 9788024613000. info
- HOUDKOVÁ, Zuzana. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 117 stran. ISBN 8072546236. info
- Výukové metody
- Seminář, workshopy, diskuze.
- Metody hodnocení
- Písemný test a ústní zkouška.
- Informace učitele
- Doporučená literatura:
Adresář služeb pro sluchově postižené 2005. Praha: FRPSP, 2006 (www.frpsp.cz)
BÍMOVÁ, P. Jazyk znakový jazyk přirozený. ČDS, 10, 2002, č. 2/3. Dostupné na World Wide Web: < http://zj.ruce.cz/?page=home&num=033>
BULOVÁ, A. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998.
BULOVÁ, A. Komunikace sluchově postižených. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998.
CSONKA, Š., MISTRÍK, J., URBÁR, J. Frekvenčný slovník posunkovej reči. Bratislava: SPN, 1986.
ČEŇKOVÁ, I. Teorie a didaktika tlumočení I. Praha: FF UK Desktop Publishing. 2001 ISBN 80-8589-962-0
ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7110-183-4
EVANS, L. Totální komunikace. Struktura a strategie. Hradec Králové: Pedagogické centrum, 2001
FREEMAN,R.D. Tvé dítě neslyší? Praha: FRPSP, 1992.
GABRIELOVÁ, D., PAUR J., ZEMAN, J. Slovník znakové řeči. Praha: Horizont, 1988.
GÜNTHER, K.B. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy. Praha: MŠMT. 2000.
HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002.
HOMOLÁČ, J. Sociolingvistika. Komunikace neslyšících. Praha: FF UK,1998.
HRONOVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk III. (Tvoření tázacích vět). Speciální pedagogika 12, 2002, č. 2, s. 113 123
HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002.
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima, 1997, 1998.
HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999
JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998.
JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999.
JANOTOVÁ, N. Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996.
JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených. Praha: SPN,1990.
JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1998.
KOLEKTIV AUTORŮ Slovník znaků křesťanských pojmů pro neslyšící. Praha, Naděje 2001.
KOWALIK, S., BAŃKA, A. Perspektivy rehabilitace hluchoslepých. Praha: Wagner Press, s.r.o., 2000
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002.
LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003.
LEONHARDT, A. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2001.
LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia, 2000.
LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc:Univerzita Palackého, 2001.
LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001.
MACUROVÁ, A. Jazyk v komunikace neslyšících. INFO Zpravodaj FRPSP 3, 1995
MACUROVÁ, A. Proč a jak zapisovat českého znakového jazyka. Speciální pedagogika 6, 1996, č. 1, s. 5-19
MACUROVÁ, A., HOMOLÁČOVÁ, I., PTÁČEK, V. Výzkum komunikace neslyšících. Český znakový jazyk. Speciální pedagogika 7, 1997, č. 3, s. 1 - 15.
MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky). Speciální pedagogika 11, 2001, č. 2, s. 69-75
MACUROVÁ, A., BÍMOVÁ, P. Poznáváme český znakový jazyk II. (Slovesa a jejich typy). Speciální pedagogika 11, 2001, č. 5, s. 285 295
MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk IV. (Vyjádření času). Speciální pedagogika 13, 2003, č. 2, s. 89 98
MOTEJZLÍKOVÁ, J. Poznáváme český znakový jazyk V. (Specifické znaky).In Speciální pedagogika, 2003, roč. 13, č. 3.
NEBESKÁ, I.: Úvod do psycholingvistiky. Jinočany: H & H, 1992. ISBN 80-8546-775-5
NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie I. Poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Praha: 1994.
NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie II. Základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a
léčba poruch řeči. Praha: 1997.
POTMĚŠIL, M. Prstová abeceda. Praha: FRPSP, 1992.
POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999.
POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka A-N. Praha: Fortuna, 2002
POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: UP, 2003
POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka O- Ž. Praha: Fortuna, 2004
POUL, J. Jak vést neslyšící dítě k četbě. Praha: Knihovna časopisu GONG, 1991.
POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: Paido, 1996.
PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1992, 1994.
PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002
PULDA, M. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Paido, 2000.
PŮSTOVÁ, Z. Psychomotorický vývoj sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1997.
REDLICH, K. Slyšící dítě hluchých rodičů. Bakalářská práce.Praha: FF UK, 2003. Dostupné na World Wide Web:
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: Vydavetelství Univerzity Palackého, 2003. RŮŽIČKOVÁ, M. Učíme se českou znakovou řeč. Praha: Septima, 2000 RŮŽIČKOVÁ, M. Znakování pro každý den. Praha, Septima, 2001 SINECKÁ, J. Komunita neslyšících a limity jejich integrace do české společnosti. (Zpráva o výzkumu zdravotně handicapované skupiny). Speciální pedagogika 1, 2003, s. 33 42 SOBOTKOVÁ, A. Edukace dětí a žáků se sluchovým postižením,In VÍTKOVÁ, M.:Integrativní školní (speciální) pedagogika, Brno, MSD, 2003. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. SOLOVJEV, J.M. Psychologie neslyšících dětí. Praha: SPN, 1997. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000. SOVÁK, M. Logopedie. Praha: SPN, 1972. STRNADOVÁ, V. Potom ti to povíme. Praha: Česká unie neslyšících, 1994. STRNADOVÁ, V. Jaké je to neslyšet.Praha: Česká unie neslyšících, 1995. STRNADOVÁ, V. Hluchota a jazyková komunikace. Praha: FF UK, 1998. STRNADOVÁ, V. Hádej co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Helix, 2001. SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 1997. ŠEDIVÁ, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených. Praha: Septima, 1997. ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. UHERÍK, A. Hluchota, reč, poznanie. Martin: Osveta, 1990. VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996. VANĚČKOVÁ, V. Příprava na čtení sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996. VYSUČEK, P.Poznáváme ČZJ VI. (Specifické znaky). Speciální pedagogika 14, 2004, č. 1, s.16-27 ZBORTEKOVÁ, K. Integrácia sluchovo postihnutých detí z pohĺadu psychológa. Speciální pedagogika 4, 1996, s. 43 46. Slovníky znakového jazyka v elektronické podobě: Ptáček, V., Kotvová, M.: Slovník znakové řeči. Praha: PedF UK, 1998 (www.frpsp.cz) Potměšil, M. Zpracování dřeva terminologická pomůcka. Beroun, 2002 (www.frpsp.cz) Kurz znakové řeči (1.-4. díl) interaktivní CD ROM, Unie neslyšících Brno, 2003 (www.kurzznakovereci.cz) Terminologie pro počítače, internet, tvorbu webových stránek a typografii v českém znakovém jazyce. Praha: ASNEP, 2003 (www.frpsp.cz) Vysuček, P., Motejzíková, J. Specifické znaky. Praha: FF UK, Pevnost, 2003 (www.frpsp.cz, FF UK Praha) Lexikologie pro základní školy. Praha: FFUK, 2003 (FF UK Praha) Langer, J., Ptáček, V., Dvořák, K. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk. Olomouc: UP PdF, 2004, ISBN 80-244-0846-5 (www.frpsp.cz, příp. prodejna skript PdF MU, Brno) Dingová, N., Dvořáková, M., Faltínová, R., Okrouhlíková, L., Servusová, J. a kol. Slovník porodnické terminologie. Praha, 2005 (www.frpsp.cz) Horáková, R. Znaková zásoba terminologických pojmů z oboru speciální pedagogika. Brno: PdF MU, 2005 (PdF MU, Brno, Katedra speciální pedagogiky) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti specializace surdopedie, pokud jsou studenti se sluchovým postižením.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/SP4MP_RKZ2