PdF:SPROC_SP2e Specializace 2e Oftalmopedie - Informace o předmětu
SPROC_SP2e Specializace 2e Oftalmopedie
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 40 hodin. 24 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Nora Jágerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 1. 10. 7:30–14:40 učebna 51, So 15. 10. 7:30–14:40 učebna 51, So 22. 10. 7:30–14:40 učebna 51, So 19. 11. 7:30–14:40 učebna 51, So 17. 12. 7:30–14:40 učebna 51
- Předpoklady
- Absolvování základů speciální pedagogiky - oftalmopedie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie osob se zrakovým postižením, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů osob s postižením zraku, vývoj osobnosti osob s postižením zraku, péče o děti v raném věku, poradenství, zraková stimulace, rozvoj zrakového a sluchového a hmatového vnímání, výběr školy pro dítě s postižením zraku, systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, žák s postižením zraku ve škole, specifika psaní a čtení, vývoj písma pro zrakově postižené, Braillovo písmo, nácvik čtení a psaní, hluchoslepota, technické pomůcky a vybavení, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodící psi, volný čas, profesní příprava, kvalita života osob s postižením zraku.
- Osnova
- Okruhy: 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o osoby se zrakovým postižením u nás a v zahraničí. 2. Okruh osob se zrakovým postižením. Klasifikace zrakového postižení. 3. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince se zřetelem na vrozené a získané postižení. Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením. 4. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. Vyšetření zraku a zrakových funkcí. 5. Zrakové vady – etiologie, projevy a vliv na kvalitu života. 6. Raná péče (RP) – teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby). 7. Dítě s postižením zraku v předškolním věku, školní zralost a školní připravenost (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad) 8. Dítě s postižením zraku ve školním věku. Specifika výuky. Asistent pedagoga, sociální klima třídy s integrovaným žákem. 9. Speciální pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením. 10. Vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR. 11. Komunikace osob se zrakovým postižením. Výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím. 12. Integrace/ Inkluze osob s postižením zraku v kontextu světových trendů. 13. Profesní příprava zrakově postižených. Volba a výkon povolání. 14. Možnosti rozvoje klíčových kompetencí u žáků a studentů se zrakovým postižením. 15. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí s postižením zraku. 16. Intervence a podpora občanů s postižením zraku – Tyfloservis o.p.s., Krajská TyfloCentra, SONS, Domovy pro zrakově postižené, Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha-Dědina, další důležité neziskové organizace 17. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením 18. Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých osob. 19. Sport, výtvarné a kulturní aktivity nevidomých a slabozrakých.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha: Septima, 2001, 67 s. ISBN 8072161911. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. info
- doporučená literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 182 s. ISBN 807184053X. info
- JESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 659 s. ISBN 9788086723495. info
- FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 119 s. ISBN 9788024427423. info
- KEBLOVÁ, Alena. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 stran. ISBN 8072160818. info
- KEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Druhé upravené vydání. Praha: Septima, 1999, 27 stran. ISBN 8072161040. info
- KEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 s. ISBN 807216080X. info
- KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 1996, 100 s. ISBN 80-85801-65-5. info
- JESENSKÝ, Ján. Hmatové vnímání informací s pomoci tyflografiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 226 s. URL info
- neurčeno
- KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 40 stran. ISBN 8072160850. info
- Integrace - znamení doby : sborník z odborné konference na počest 50. výročí Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a 50. výročí vysokoškolské přípravy speciálních pedagogů. Edited by Ján Jesenský. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 214 s. ISBN 8071846910. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktické ukázky, video, diskuse
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška, prezentace v PowerPointu na zvolené téma, odevzdání seminární práce. Je třeba získat 70% bodů z celku, za všechny aktivity.
- Informace učitele
- Relevantní internetové zdroje: www.braillnet.cz www.european-agency.org www.lorm.cz www.msmt.cz www.sons.cz www.dvbs-online.de www.icevi.org www.spektra.eu www.okamzik.cz www.svarovsky.cz www.rvp.cz www.ranapece.cz
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/SPROC_SP2e