SPROC_SP2e Specializace 2e Oftalmopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
32 hodin. 24 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Radka Janošková (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Dominik Levíček (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPROC_SP2e/Kombi01: So 5. 10. 14:00–17:50 učebna 50, So 12. 10. 8:00–11:50 učebna 50, Pá 18. 10. 8:00–11:50 učebna 51, Pá 22. 11. 8:00–11:50 učebna 51, Pá 13. 12. 8:00–11:50 učebna 51, D. Levíček, P. Röderová
Předpoklady
Absolvování základů oftalmopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie na úrovni bakalářského studia, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie osob se zrakovým postižením, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů a vývoj osobnosti u osob se zrakovým postižením, dítě s postižením zraku v raném, předškolním a ve školním věku, poradenství a intervence, zraková stimulace, systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, žák se zrakovým postižením ve škole, Braillovo písmo, technické pomůcky a vybavení, prostorová orientace a samostatný pohyb, kvalita života osob s postižením zraku.
Osnova
  • 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí.
  • 2. Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte.
  • 3. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.
  • 4. Zrakové vady, typy zrakových vad, etiologie, projevy. Vyšetření zraku a zrakových funkcí.
  • 5. Raná péče - teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska, klienti a služby
  • 6. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku, školní zralost a školní připravenost(předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)
  • 7. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Specifika výuky. Práce asistenta pedagoga.
  • 8. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků s postižením zraku.
  • 9. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR.
  • 10. Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
  • 11. Poradenství a intervence: poskytovatelé a služby
  • 12. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením.
  • 13. Dítě s kombinovaným postižením. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých.
  • 14. Profesní příprava osob se zrakovým postižením. Volba a výkon povolání.
  • 15. Volný čas nevidomých a slabozrakých.
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Metody ve vyučování žáků s mentálním postižením se zaměřením na čtení a psaní In Bartoňová, M., Pipeková, J., Vítková, M. eds. Strategie ve vzdělávání žáků v základní škole speciální. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido, 2016, 26 s. ISBN 978-80-7315-256-7. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
    neurčeno
  • KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 9788026207825. info
  • KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
Výukové metody
Seminář. Videa, prezentace, diskuse.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - úspěšné složení zkoušky (70% správných odpovědí), seminární práce, prezentace na zvolené téma. Účast min. 70%.
Informace učitele
Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.