PdF:SPROC_SP2e Specializace 2e Oftalmopedie - Informace o předmětu
SPROC_SP2e Specializace 2e Oftalmopedie
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 32 hodin. 24 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Radka Janošková (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Dominik Levíček (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPROC_SP2e/Kombi01: So 5. 10. 14:00–17:50 učebna 50, So 12. 10. 8:00–11:50 učebna 50, Pá 18. 10. 8:00–11:50 učebna 51, Pá 22. 11. 8:00–11:50 učebna 51, Pá 13. 12. 8:00–11:50 učebna 51, D. Levíček, P. Röderová
- Předpoklady
- Absolvování základů oftalmopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie na úrovni bakalářského studia, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie osob se zrakovým postižením, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů a vývoj osobnosti u osob se zrakovým postižením, dítě s postižením zraku v raném, předškolním a ve školním věku, poradenství a intervence, zraková stimulace, systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, žák se zrakovým postižením ve škole, Braillovo písmo, technické pomůcky a vybavení, prostorová orientace a samostatný pohyb, kvalita života osob s postižením zraku.
- Osnova
- 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí.
- 2. Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte.
- 3. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.
- 4. Zrakové vady, typy zrakových vad, etiologie, projevy. Vyšetření zraku a zrakových funkcí.
- 5. Raná péče - teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska, klienti a služby
- 6. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku, školní zralost a školní připravenost(předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)
- 7. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Specifika výuky. Práce asistenta pedagoga.
- 8. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků s postižením zraku.
- 9. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR.
- 10. Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
- 11. Poradenství a intervence: poskytovatelé a služby
- 12. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením.
- 13. Dítě s kombinovaným postižením. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých.
- 14. Profesní příprava osob se zrakovým postižením. Volba a výkon povolání.
- 15. Volný čas nevidomých a slabozrakých.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Metody ve vyučování žáků s mentálním postižením se zaměřením na čtení a psaní In Bartoňová, M., Pipeková, J., Vítková, M. eds. Strategie ve vzdělávání žáků v základní škole speciální. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido, 2016, 26 s. ISBN 978-80-7315-256-7. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
- neurčeno
- KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 9788026207825. info
- KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
- Výukové metody
- Seminář. Videa, prezentace, diskuse.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení - úspěšné složení zkoušky (70% správných odpovědí), seminární práce, prezentace na zvolené téma. Účast min. 70%.
- Informace učitele
- Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPROC_SP2e