PdF:CH2MP_1W1S Aplikovaná chemie - Informace o předmětu
CH2MP_1W1S Aplikovaná chemie a moderní metody chemického výzkumu
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (přednášející)
doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou:
- navázat na základní chemické vědomosti získané během předchozího studia
- vysvětlit využití chemických látek a chemických dějů v každodenním životě. - Osnova
- a) - Vybrané optické a elektrochemické fyzikálně chemické a analytické metody.
- - Vybrané kapitoly z chemie potravin (antinutriční, toxické a další bioaktivní sloučeniny, aditivní látky, kontaminující látky, potravinářská legislativa).
- b) • 1. Historický přehled instrumentálních metod. • 2. Atomová absorpční spektrometrie. • 3. Spektrofotometrie. • 4. Atomová emisní spektrometrie, ICP. • 5. Fotoluminiscenční metody. • 6. Extrakce. • 7. Kapalinová chromatografie. • 8. Plynová chromatografie. • 9. Potenciometrie, konduktometrie. • 10. Kapilární elektroforéza a izotachoforéza. • 11. Hmotnostní spektrometrie, MALDI-TOF. • 12. Tandemové metody. • 13. Chemometrie, její rozdělení a místo v moderní chemii. • 14. Chyby, správnost, přesnost, opakovatelnost, reprodukovatelnost. • 15. Lineární regrese, mez detekce, mez stanovitelnosti. • 16. Simplexová metoda, metoda Monte Carlo. • 17. Klasická multikomponentní analýza. • 18. Moderní metody multikomponentní analýzy, kalibrace, predikce. • 19. Vícenásobná lineární regrese, Regrese hlavních komponent, PLS, Kalman filter. • 20. Neuronové sítě. • 21. Nanočástice - obecná charakteristika. • 22. Nanočástice - využití v praxi a ve výuce chemie.
- Literatura
- Davídek J., Velíšek J.: Analýza potravin. VŠCHT Praha, Praha 1992.
- Klener P.: Chemoterapie - minimum pro praxi. Triton, Praha 1999.
- Navrátil O. a kol.: Jaderná chemie. Academia, Praha 1985.
- Neiser J. a kol.: Obecná chemická technologie. SPN, Praha 1981.
- Kalous V. a kol.: Metody chemického výzkumu. SNTL/ALFA, Praha 1987.
- Pichler J: Chemie ve společnosti - I - Chemizace. PřF MU v Brně, Brno 1992.
- VELÍŠEK, Jan a Jana HAJŠLOVÁ. Chemie potravin 2. Rozš. a přeprac. vyd. 3. Tábor: OSSIS, 2009, xx, 623. ISBN 9788086659176. info
- Výukové metody
- Forma:
Seminář, cvičení. Přibližně polovinu výuky jsou studenti seznamováni s probíraným učivem, druhou část výuky učivo procvičují. - Metody hodnocení
- Ukončení: zápočet
Fyzikálně-chemická část: zvládnutí závěrečného testu alespoň na 60 % bodů.
Kromě toho vyučující doporučují, aby si samostatně prošli učivo uvedené ve studijních materiálech na internetových stránkách:
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/ZFC/vyroby/obecne-o-vyrobach.htm
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/suroviny.htm
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/ZFC/nebezp-latky/nebezp-chem-l.htm - Informace učitele
- Po domluvě se studenty přidána druhá možnost splnění podmínek pro fyzikálně-chemickou část: Místo zápočtového testu z fyzikálně-chemické části mohou studenti odevzdat protokoly ze cvičení, protokoly musejí být vypracovány správně.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/CH2MP_1W1S