PdF:SOk214 Aplikované drama - Informace o předmětu
SOk214 Aplikované drama
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Kremserová (cvičící)
Mgr. Dagmar Krišová (cvičící)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (cvičící) - Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOk214/01: So 23. 9. 13:00–17:25 učebna 19, So 11. 11. 13:00–17:25 učebna 1, P. Kremserová, L. Polánková
SOk214/02: So 23. 9. 13:00–17:25 šatna, So 11. 11. 13:00–17:25 učebna 19, P. Kremserová, L. Polánková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit tzv. aplikované drama, tedy drama orientované na proces v kontextu sociální pedagogiky. Aplikované drama je zastřešujícím pojmem pro práci s dramatem ve výchově, v terapeutickém a komunitním prostředí v závislosti na určité míře použití dramatu s dalšími disciplínami, které těží z odvětví filozofických a sociálních věd jako jsou kulturální studia, kulturní etnografie, pedagogika, psychologie, sociologie, antropologie. Proces akce a reflexe v rámci aplikovaného dramatu otevírá možnost používat drama jako prostředek ke vzdělání. Student bude umět definovat pojmy drama education, theatre in education, theatre in health education, theatre for developemenent, theatre in prison, comunity theatre, heritage theatre a reminiscence theatre a s vysvětlit vliv vybraných divadelních hnutí a pedagogických proudů na podobu dnešního aplikovaného dramatu: politické divadlo, divadlo ve výchově a komunitní divadlo, Freireho pedagogika utlačovaných a progresivní pedagogika.
- Osnova
- Úvodní přednáška k DV (Co je to DV, historie DV, základní metody a techniky DV…) Úvodní dílna k DV Řešení konfliktních situací pomocí DV Metody a techniky DV
- Literatura
- MACHKOVÁ, Eva. Dramatická hra jako prostředek socializace dítěte. 102 s. info
- PAVLOVSKÁ, Marie a Lenka REMSOVÁ. Jak na divadlo fórum. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2006, 120 s. pedagogika. ISBN 80-86633-56-X. info
- MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004, 223 s. ISBN 807331021X. info
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
- MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
- FREIRE, Paulo. Pedagogy of the oppressed. Translated by Myra Bergman Ramos. London: Penguin Books, 1996, 164 s. ISBN 014025403X. info
- WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 80-85866-16-1. info
- MACHKOVÁ, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 2. vyd. Praha: SKKS, 1990, 141 s. ISBN 80-85095-05-X. info
- BOAL, Augusto. Theatre of the oppressed. Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Leal McBride. New York: Theatre Communications Group, 1985, xiv, 197. ISBN 9780930452490. info
- MACHKOVÁ, Eva. Základy dramatické výchovy. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 157 stran. info
- Výukové metody
- cvičení, metoda hry v roli, přednáška, diskuse, dramatizace, skupinový dramatický projekt
- Metody hodnocení
- 80 % účast Historie DV, Teorie DV, Dv a dramatické umění, Cíle DV, DV a vědy o společnosti, Sociální potřeby dětí určitého věku a DV, Vztah teorie divadla a dramatu a pedagogiky, Metodika DV, Dětské a studentské divadlo, Formy DV, Osobnost učitele DV, Studenti si dále ke kolokviu připraví a písemně zpracují vlastní návrh dramatické lekce se zaměřením na sociální problematiku, její hodnocení z průběhu realizace s vybranou skupinou a návrh dalšího vyústění této dramatické lekce.
- Informace učitele
- BRAUN, K. Druga Reforma Teatru?. Praha : Divadelní ústav, 1993. ISBN 80-70008-037-X. CANFIELD, J.- WELLS, H.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-028-6. DELONGOVÁ, J.; MACKOVÁ, S.; SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. Brno : Mravenec, 1993. ISBN 80-900804-7-2 DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-79-8. HENDL, J. Lidové divadlo Augusto Boala jako prostředek třídního boje v Latinské Americe. Praha : KD hl. města Prahy, 1983. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 2. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-86282-77-9. HICKSON, A. Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. MACKOVÁ,S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93–4. MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85-883-13-9. MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra.Hradec Králové : KSS, 1981. PAVLOVSKÁ, M. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-7521-035-3. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5. PAVLOVSKÁ, M. ed.: Cesta současné školy ke škole tvořivé.Brno : MSD, 2002. ISBN80-86633-02-0. SLAVÍK, M. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-094-6. ŠVECOVÁ, G. Specifika divadla ve výchově. In Tvořivá dramatika. Praha : ARTAMA, 1998, 2-3, s. 14. ISSN 1211-8001. VALENTAJ.: učit se Být. Praha : STROM, 2000. ISBN 80-86106-08-X. VYSKOČILOVÁ, E.- HERMOCHOVÁ, S. Interakční hry pro školní děti. Praha : Karolinum 1991. ISBN 80-7066-387-5. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SOk214