PdF:SOk214 Aplikované drama - Informace o předmětu
SOk214 Aplikované drama
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Studium odborné literatury. Záznam a prezentace příkladu dobré praxe.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Sociální pedagogové se ve své praxi setkávají s nejrůznějšími skupinami sociálně znevýhodněných lidí hledajících změnu. Tento společenský jev je v zahraničí nejčastěji označován termínem sociální změna. Z hlediska profese sociálního pedagoga je důležité porozumět tomuto společenskému jevu a umět se na něm podílet. Sociálních změn lze dosáhnout skrze sociální akce. A právě divadlo může být silným nástrojem, který skrze skupinový proces a poznání k sociální akci vybízí.
- Výstupy z učení
- Student bude umět: - popsat na zvoleném příkladu proces sociální změny; - interpretovat proces sociální změny v kontextu sociální pedagogiky jako vědního oboru; - zhodnotit přínos probíraných autorů zabývajících se procesy sociálních změn ve společnosti v souvislosti s oborem sociální pedagogiky a její současné praxe; - definovat pojem aplikované drama a divadlo; -popsat různé formy divadel vedoucích k sociální akci; - vysvětlit vlastní postoje a návrhy řešení k divadelně vzdělávacím aktivitám sociálně znevýhodněných skupin.
- Osnova
- Sociální změna v kontextu sociální pedagogiky. Sociální změna a sociální akce z pohledu vybraných autorů. Aplikované drama. vybrané formy divadel vedoucích k sociální akci. Prezentace příkladů dobré praxe. Skupinový návrh divadelně vzdělávacích aktivit.
- Literatura
- povinná literatura
- SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. Vydání první. Praha: Karolinum, 2013, 538 stran. ISBN 9788024623351. URL info
- NICHOLSON, Helen. Applied drama : the gift of theatre. New York: Palgrave Macmillan, 2005, viii, 196. ISBN 1403916462. info
- THOMPSON, James. Applied theatre : bewilderment and beyond. Oxford: Peter Lang, 2003, 220 s. ISBN 9783039115389. info
- MILLING, Jane a Graham LEY. Modern theories of performance : from Stanislavski to Boal. Houndmills: Palgrave, 2001, viii, 198. ISBN 0333775414. info
- FREIRE, Paulo. Pedagogy of the oppressed. Translated by Myra Bergman Ramos. London: Penguin Books, 1996, 164 s. ISBN 014025403X. info
- doporučená literatura
- FRITZ, Birgit. InExActArt : the autopoietic theatre of Augusto Boal : a handbook of theatre of the oppressed practice. Translated by Lana Sendzimir - Ralph Yarrow. Stuttgart: ibidem-Verlag, 2012, 315 s. ISBN 9783838204239. info
- Research methods in theatre and performance. Edited by Baz Kershaw - Helen Nicholson. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2011, vi, 248 p. ISBN 9780748646081. info
- KUPPERS, Petra. Community performance : an introduction. New York: Routledge, 2007, xii, 238. ISBN 9780415392297. info
- A Boal companion : dialogues on theatre and cultural politics. Edited by Mady Schutzman - Jan Cohen-Cruz. London: Routledge, 2006, ix, 208. ISBN 0415322944. info
- THOMPSON, James. Digging up stories : applied theatre, performance and war. New York: Manchester University Press, 2005, x, 262. ISBN 0719073154. info
- Theatre and empowerment : community drama on the world stage. Edited by Richard Boon - Jane Plastow. New York: Cambridge University Press, 2004, xi, 267. ISBN 0521817293. info
- TAYLOR, Philip. Applied theatre : creating transformative encounters in the community. Edited by Tom Barone. Portsmouth: Heinemann, 2003, xxx, 137. ISBN 0325005354. info
- VAN ERVEN, Eugène. Community theatre : global perspectives. New York: Routledge, 2001, xiii, 269. ISBN 0415190312. info
- CLIFFORD, Sara a Anna HERRMANN. Making a leap - theatre of empowerment : a practical handbook for drama and theatre work with young people. Edited by Alec Davison. Philadelphia: Jessica Kingsley, 1999, 254 s. ISBN 1853026328. info
- ROHD, Michael. Theatre for community, conflict & dialogue : the Hope is Vital training manual. Edited by Doug Paterson. Portsmouth: Heinemann, 1998, xxi, 150. ISBN 0325000026. info
- STERNBERG, Patricia. Theatre for conflict resolution : in the classroom and beyond. Portsmouth: Heinemann, 1998, xvi, 173. ISBN 0325000883. info
- BOAL, Augusto. Theatre of the oppressed. Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Leal McBride. New York: Theatre Communications Group, 1985, xiv, 197. ISBN 9780930452490. info
- Výukové metody
- přednáška, cvičení, náslech, skupinová práce
- Metody hodnocení
- kolokvium, zpětná vazba
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SOk214