PdF:SOp212 Sociologie výchovy - Informace o předmětu
SOp212 Sociologie výchovy
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 9:20–11:55 učebna 36
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SOp212/B: Rozvrh nebyl do ISu vložen. - Předpoklady
- Navazuje se na předmět Proměny soudobé společnosti. Předpokládá se znalost základních charakteristik moderní společnosti - rané a pozdní.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby student po absolvování pochopil úzký vztah mezi sociální realitou a strukturou organizovaného vzdělávání. Pochopil současné problémy edukace jako disproporci mezi realitou a zmíněnou strukturou.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu dosáhne těchto výstupů: • rozuměl podstatě institucí a dokázal je odlišit o organizací • pochopil historické zakotvení institucí • uvažoval o škola a rodině jako o dynamických systémech proměňující se ve vztahu k proměnám společenských podmínek • porozuměli vlivu globalizace na proces reprodukce vzdělanosti
- Osnova
- 1) Moderna a instituce, pozdní moderna a instituce 2) Proměny podob a funkcí rodiny v 20. a 21. století. 3) Proměny funkcí školy: škola jako prostředek nacionální homogenizace a škola jako homogenizace na základě státní příslušnosti. 4) Proměna funkce školy: Výzva globalizace, nová etnizace školy. 5) Reprodukce vzdělanosti a výzva globalizace: Škola ve 21. století. 6) Etnizace a univerzalismus v socializačních a edukačních institucí. 7) Přenos kulturního kapitálu a současná společnost.
- Literatura
- povinná literatura
- Berger, P. L., Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno: CDK.
- Prokop, J. (2005). Škola a společnost v kritických teorií druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum.
- Hallinen, M. T. Maureen. (2000). Hanbook of the Sociology of Education. Springer.
- doporučená literatura
- Bourdieu, P., Passerson, J.-C. (1990). Reproduction in Education, Society, and Culture. London, New Dehli: Sage.
- neurčeno
- Strouhal, M. (2010). Émil Durkheim – sociolog a pedagog. Praha: Filozofická fakulta UK.
- Výukové metody
- přednášky, analýzy textů, skupinové diskuse
- Metody hodnocení
- skupinová semestrální práce, test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SOp212