SOp212 Sociologie výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOp212/01: Út 9:00–10:50 kancelář vyučujícího, M. Košatková
Předpoklady
PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU Předpokládá se znalost základních charakteristik moderní společnosti - rané a pozdní.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU Cílem předmětu je, aby student po absolvování pochopil úzký vztah mezi sociální realitou a strukturou organizovaného vzdělávání. Pochopil současné problémy edukace jako disproporci mezi realitou a zmíněnou strukturou.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu dosáhne těchto výstupů: • rozuměl podstatě institucí a dokázal je odlišit od organizací • pochopil historické zakotvení institucí • uvažoval o škole a rodině jako o dynamických systémech proměňující se ve vztahu k proměnám společenských podmínek • porozuměli vlivu globalizace na proces reprodukce vzdělanosti
Osnova
  • 1) Moderna a instituce, pozdní moderna a instituce 2) Proměny podob a funkcí rodiny v 20. a 21. století. 3) Proměny funkcí školy: škola jako prostředek nacionální homogenizace a škola jako homogenizace na základě státní příslušnosti. 4) Proměna funkce školy: Výzva globalizace, nová etnizace školy. 5) Reprodukce vzdělanosti a výzva globalizace: Škola ve 21. století. 6) Etnizace a univerzalismus v socializačních a edukačních institucí. 7) Přenos kulturního kapitálu a současná společnost.
Literatura
    povinná literatura
  • Berger, P. L., Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno: CDK.
  • Prokop, J. (2005). Škola a společnost v kritických teorií druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum.
  • Hallinen, M. T. Maureen. (2000). Hanbook of the Sociology of Education. Springer.
    doporučená literatura
  • Bourdieu, P., Passerson, J.-C. (1990). Reproduction in Education, Society, and Culture. London, New Dehli: Sage.
    neurčeno
  • Strouhal, M. (2010). Émil Durkheim – sociolog a pedagog. Praha: Filozofická fakulta UK.
Výukové metody
přednášky, analýzy textů, skupinové diskuse
Metody hodnocení
Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři Aktivní účast na výuce a diskusích Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou: Podoba zkoušky: Zkouška je ústní a probíhá před komisí nejméně dvou osob. Student zná měsíc před zahájením zkouškového období zkušební okruhu. Zkušební okruhy jsou artikulovány tak, že vyžadují aktivní práci při vypracování otázek, očekává se, že student doplní vyučovaná témata o další kriticky zvládnuté zdroje. Podporuje se kolektivní příprava na zkoušku – sdílené materiály, rozdělení úkolů, společné studium, ale student je během finální přípravy (viz níže) a samotné zkoušky zodpovědný za předkládaný obsah a výkon během zkoušky. Student si před zkouškou vybírá jeden okruh a má 45 minut na finální přípravu svého vystoupení, jehož součástí je písemná bodová struktura finální přípravy i s odkazy na použité zdroje a seznamem použitých zdrojů. Zkouška trvá 20 minut. Student má 12 minut na samostatné představení vypracovaného tématu. Poté je 6 minut prostor otázky kladené členy komise. A posledních 2 minutách poskytují členové komise zpětnou vazbu k výkonu studenta. Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.