PdF:SOp212 Sociologie výchovy - Informace o předmětu
SOp212 Sociologie výchovy
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOp212/01: Út 9:00–10:50 kancelář vyučujícího, M. Košatková
- Předpoklady
- PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU Předpokládá se znalost základních charakteristik moderní společnosti - rané a pozdní.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU Cílem předmětu je, aby student po absolvování pochopil úzký vztah mezi sociální realitou a strukturou organizovaného vzdělávání. Pochopil současné problémy edukace jako disproporci mezi realitou a zmíněnou strukturou.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu dosáhne těchto výstupů: • rozuměl podstatě institucí a dokázal je odlišit od organizací • pochopil historické zakotvení institucí • uvažoval o škole a rodině jako o dynamických systémech proměňující se ve vztahu k proměnám společenských podmínek • porozuměli vlivu globalizace na proces reprodukce vzdělanosti
- Osnova
- 1) Moderna a instituce, pozdní moderna a instituce 2) Proměny podob a funkcí rodiny v 20. a 21. století. 3) Proměny funkcí školy: škola jako prostředek nacionální homogenizace a škola jako homogenizace na základě státní příslušnosti. 4) Proměna funkce školy: Výzva globalizace, nová etnizace školy. 5) Reprodukce vzdělanosti a výzva globalizace: Škola ve 21. století. 6) Etnizace a univerzalismus v socializačních a edukačních institucí. 7) Přenos kulturního kapitálu a současná společnost.
- Literatura
- povinná literatura
- Berger, P. L., Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno: CDK.
- Prokop, J. (2005). Škola a společnost v kritických teorií druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum.
- Hallinen, M. T. Maureen. (2000). Hanbook of the Sociology of Education. Springer.
- doporučená literatura
- Bourdieu, P., Passerson, J.-C. (1990). Reproduction in Education, Society, and Culture. London, New Dehli: Sage.
- neurčeno
- Strouhal, M. (2010). Émil Durkheim – sociolog a pedagog. Praha: Filozofická fakulta UK.
- Výukové metody
- přednášky, analýzy textů, skupinové diskuse
- Metody hodnocení
- Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři Aktivní účast na výuce a diskusích Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou: Podoba zkoušky: Zkouška je ústní a probíhá před komisí nejméně dvou osob. Student zná měsíc před zahájením zkouškového období zkušební okruhu. Zkušební okruhy jsou artikulovány tak, že vyžadují aktivní práci při vypracování otázek, očekává se, že student doplní vyučovaná témata o další kriticky zvládnuté zdroje. Podporuje se kolektivní příprava na zkoušku – sdílené materiály, rozdělení úkolů, společné studium, ale student je během finální přípravy (viz níže) a samotné zkoušky zodpovědný za předkládaný obsah a výkon během zkoušky. Student si před zkouškou vybírá jeden okruh a má 45 minut na finální přípravu svého vystoupení, jehož součástí je písemná bodová struktura finální přípravy i s odkazy na použité zdroje a seznamem použitých zdrojů. Zkouška trvá 20 minut. Student má 12 minut na samostatné představení vypracovaného tématu. Poté je 6 minut prostor otázky kladené členy komise. A posledních 2 minutách poskytují členové komise zpětnou vazbu k výkonu studenta. Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SOp212